Een paar weken geleden ging ik uit eten. Al bij de ingang begroette ons een uiterst vriendelijke ober, die ons de rest van de avond bediende. Op het menu stonden gevarieerde gerechten. Alles wat we voorgezet kregen, was even heerlijk. Voor herhaling vatbaar! Zo bouw je als restaurant een goede reputatie op. Als organisatie kun je ook een goede reputatie opbouwen, net als dat restaurant – ook online. Dit zijn 5 manieren waarop jij met content je online reputatie kunt verhogen.

1. Sluit aan bij wensen en verwachtingen van je klanten

Een populair restaurant luistert naar zijn klanten. Het biedt een goede ambiance, prettige stoelen, vriendelijke bediening en uitstekend eten. Een restaurant is ook duidelijk. Een Japans restaurant heeft de beste teriyaki, niet de beste hamburgers. De pizzeria serveert heerlijke calzones, geen spareribs. Hoe meer je online aansluit bij de wensen en verwachtingen van je klanten, hoe beter je bekend komt te staan. Zorg dus dat je je klanten goed genoeg kent. Gebruik de data die je over je klanten hebt om te bepalen tegen wie je praat en wat zij op dat moment bij je zoeken.

2. Verras regelmatig met nieuwe content

Bij een restaurant staat niet tien jaar precies hetzelfde op het menu. Dat gaat vervelen. Op een gegeven moment verzint de kok iets nieuws. Zo geldt dat ook voor je website. Door regelmatig iets nieuws te publiceren, houd je je publiek geïnteresseerd. Bovendien scoor je in Google door regelmatig nieuwe content te publiceren. Nieuwe content kun je publiceren in de vorm van blogs, maar ook nieuwsberichten, infographics of video’s. Zo zijn er meerdere typen content die je kunt gebruiken.

3. Maak ook evergreen content

Natuurlijk zijn er ook mensen die graag altijd hetzelfde eten. Biefstuk met champignonsaus staat bijvoorbeeld bij de meeste restaurants standaard op het menu. Ook voor content geldt dat zulk soort ‘evergreens’ veel mensen trekken. Denk aan een loodgietersbedrijf dat een blog publiceert over het schoonmaken van je dakgoten. Dat is elk jaar weer relevant als de blaadjes gaan vallen. Als jouw organisatie ook dit soort tijdloze content kan publiceren, komen klanten steeds weer bij je terug.

4. Blijf met je content bij de tijd

Er is niets zo vervelend als eten in een restaurant dat zo verouderd is dat je zit op gammele stoelen, onder rammelende TL-buizen en een airco die standaard op vriesstand staat. Ook websites moeten bij de tijd blijven. Zorg dus dat je actueel blijft. Het is jammer als na drie maanden nog steeds het bericht op je website staat over de feestelijke opening van het nieuwe bedrijfspand. Maar updatet ook regelmatig je ‘evergreens’. Komt er een nieuwe manier om je dakgoten te reinigen, pas dat aan in je populaire blog.

Hoe meet je je online reputatie?

Je kunt je online reputatie meten aan de hand van verschillende metrics. Denk aan verkeer naar je website of het aantal keer dat je berichten gedeeld worden. Cruciaal zijn ook hoeveel mensen linken naar je website (linkbuilding) en de trust index die je kunt meten via Moz. We helpen je graag om een dashboard op te stellen waarmee je deze metrics kunt vaststellen.