Laan van Waalhaven 470, 2497 GR Den Haag, Nederland
+31 (0)70 7440836

5 Marketing Automation tips voor organisaties

Vorige maand verscheen op Forbes.com een artikel van Mathew Sweezey, Principal of Marketing Insights bij Salesforce.

In deze blogpost delen we deze tips graag met jou. De tips gaan nadrukkelijk niet over argumenten waarom je marketing automation moet gaan gebruiken, maar juist over hoe je deze intellingente tooling succesvol gebruikt.

TIP 1: Ga anders over content denken

Contentcreatie is een van de belangrijkste factoren voor kleine organisaties om modern en succesvol marketing te bedrijven. Content is eigenlijk alles met een URL. Alles online heeft een URL, zelfs elke opmerking op je blog. Wees je ervan bewust dat je jouw kopers moet helpen om in aanraking te komen met jouw content.

Onbewust beschik je over een onbeperkte hoeveelheid content die jij in jouw marketingprogramma’s kunt gebruiken. Hier zijn enkele tips en voorbeelden om jouw content uit te breiden:

  • Link naar het Twitter-accounts van een thoughtleader, bijvoorbeeld: “Volg jij Adjiedj Bakas? Hij is een van mijn favoriete trendwatchers met een frisse kijk op slim werken.”
  • Deel een link naar een relevante blog. Bijvoorbeeld: “Dit is een van mijn favoriete blogs, ik ben dol de manier van schrijven en de inzichten.”
  • Voeg een link naar een SlideShare-presentatie toe, ofwel: “Wow, wat een baanbrekende presentatie”.

 

TIP 2: Pas je marketing en content aan aan de fase van de buying journey

De behoefte aan beknopte of uitgebreide content is afhankelijk van waar een klant zich bevindt in zijn oriëntatie- en besluitvormingsproces. Lange content wordt gewaardeerd door personen die zich aan het oriënteren zijn. Zij waarderen over het algemeen e-Books en blogposts. In de bewustwordingsfase wordt er juist meer waarde gehecht aan hapklare, lichtverteerbare content.

Door je content op te splitsen om te kunnen voorzien in de informatiebehoefte in de verschillende fasen van de buying journey, los je als marketeer 2 belangrijke problemen op:

  1. Je kunt specifiekere content bieden, wat de kans vergroot op het creëren van engagement bij jouw klanten en prospects;
  2. Door elke keer slechts gericht een specifiek stukje content te bieden, bewaar je andere content voor vervolgstappen.

Meer weten hoe je content slim inzet in de verschillende fasen van de buying journey van jouw doelgroep?
Download het gratis eBook 10 ways to nurture the buyer’s journey.

TIP 3: Bouw agile programma’s

Voordat je een ander marketingprogramma gaat bouwen, stop met na te denken over wat je allemaal kunt doen met automatisering. Je hebt de mogelijkheid om gebruik te maken van realtime feedback en je programma’s gedurende de tijd te bouwen. Leer je aan om je nurturing programma’s op te stellen in een agile format, niet alles tegelijk. Overweeg om je drie nurture e-mails tegelijk te maken. Dit geeft je minimaal een tot drie weken de tijd, voordat je de volgende set moet bouwen. Je volgende e-mailcampagne kun je dan baseren op gegevens, in plaats van aannames.

Dit geldt ook voor social advertising en retargeting display-advertenties. Begin klein met wat bekend staat als de 2-2-2 methode. Identificeer twee segmenten binnen je verkoopcyclus (b overweging en conversie), maak twee verschillende thema’s voor jouw berichten en split de test van de advertentie. Voer de advertenties uit naar dezelfde doelgroep, maar deel het publiek in tweeën. Bekijk de resultaten, onderbreek of verlaag de campagne-uitgaven voor degene die niet werkt en verhoog de uitgaven voor de advertentie die dat wel doet. Maak vervolgens de volgende reeks varianten uit de winnende set van advertenties.

 

Tip 4: Betrek en overtuig je salesteam

Een van de belangrijkste voordelen van marketing automation is het minimaliseren van handmatige taken, zoals opvolging van leads. Hoewel dit zeer waardevol is voor sales, is het moeilijk om sales te overtuigen om gebruik te maken van deze programma’s. Om de noodzakelijke buy-in van sales te verkrijgen, moet je de volgende twee dingen doen:

  1. Werk samen met jouw beste verkopers. Laat ze alle e-mails die ze versturen overleggen, inclusief het moment van verzending. Om het wiel niet opnieuw uit te vinden, gebruik je deze e-mails om jouw nurturing programma’s te bouwen. Vraag hen vervolgens om hun opvolgings-cadans te schetsen. Dit leert jou hoeveel tijd je moet wachten tussen twee engagement-activiteiten.
  2. Zodra je jouw programma hebt opgebouwd, test je het met jouw beste salesman of -vrouw. Nadat je een deal hebt gewonnen, presenteer je de campagne als voorbeeld. Dit is key om de rest van het team te overtuigen. Alle verkopers willen de beste zijn en daar kun jij in belangrijke mate aan bijdragen.

 

Tip 5: Laat ruimte over om te groeien

Er is een breed scala aan automatiseringstools beschikbaar, van e-mail marketingtools zoals MailChimp tot volledige marketing automation platforms zoals Act-On, Pardot en Eloqua. Ze hebben allemaal hun eigen voor- en nadelen. De enige manier om te weten te komen welke het beste bij je past, is je huiswerk maken.

Dit is waar de meeste bedrijven zichzelf in jaar twee en drie tegenkomen. Ze ontgroeien snel hun basisbehoeften en merken dat de gekozen tooling hun potentieel beperkt. De beste manier om dit probleem te voorkomen, is ervoor te zorgen dat de marketing automation oplossing die je kiest, de ruimte biedt om te groeien en een optimale integratie heeft met jouw CRM-systeem.

Het kan niet genoeg worden benadrukt: je kunt je opgebouwde data slechts beperkt overdragen naar een ander tool. Als u veel tijd hebt geïnvesteerd in het opbouwen van een database met klantgedrag, wil je niet opnieuw beginnen. Kies daarom vanaf de start de juiste marketing automation tooling om jouw marketinginspanningen te optimaal te beheren en uit te voeren.

Marketing Automation specialist Act-On heeft een handige guide geschreven om (kleine) organisaties te helpen met de keuze voor een tool. Deze Quick Start Guide biedt jou een 6-stappen strategie om jouw organisatie voor te bereiden op het gebruik van Marketing Automation en helpt jou om het rendement op jouw investering te versnellen.

Download direct deze gratis Quick guide.

Deze blogpost is gebaseerd op het artikel “Five Marketing Automation Tips For Small Businesses” van Mathew Sweezey, Principal of Marketing Insights bij Salesforce, dat op 7 mei 2018 werd gepubliceerd op www.forbes.com.

Meer tips, of heb je vragen over bovenstaand artikel? Neem contact met ons op’

Related Posts