Een online marketeer houdt niet van hoge bounce rates. Een SEA-marketeer krijgt helemaal de kriebels van meer dan 0% bounce. Dat betekent tenslotte dat je advertenties en/of landingspagina niet functioneren en dat je je suf betaalt voor loze clicks, toch? Toch?…

Bounce is lang niet altijd échte bounce

Enkele uitzonderingen daargelaten, kom ik vaak tegen dat het AdWords-kanaal zorgt voor een hoge(r) bouncepercentage dan de andere kanalen. Vooral bij dat kanaal doet het pijn, want je betaalt tenslotte voor je bezoekers. Maar stel je deze situatie nou eens voor: iemand die toevallig op zoek is naar de dienst die jij verkoopt, klikt op jouw advertentie en denkt direct: dit is de juiste organisatie voor mij. Hij grijpt naar zijn telefoon en belt je op. Jullie maken een afspraak aan de telefoon, de klant klikt je scherm weg en een jaar later stuur je hem een taart omdat hij voor een onvergetelijke omzet heeft gezorgd of, zoals de tekst op de taart zegt, omdat ‘de samenwerking zo goed was’.

Heb je je grootste lead als bounce gerekend?

Wat je vergeet aan het einde van dat jaar is dat degene die voor jouw eindejaarsbonus zorgde, en daarmee je wintersport betaalt, een bouncer is. Die bouncer die op jouw advertentie klikte zonder de tekst te lezen en jou voor niets liet betalen voor die click. Die bouncer die jij zo hard hebt geprobeerd te bestrijden. Jouw grootste vijand zorgt (mede) voor jouw omzet. Lekker bezig, online marketeer!

Angstaanjagende bouncepercentages en slapeloze nachten

Bij een van onze klanten, PNO Consultants, kan er een vergelijkbare situatie voorkomen. De website bestaat veelal uit informatieve (landings)pagina’s. Ondanks dat PNO het contactformulier zo goed mogelijk trackt, bellen (potentiële) klanten toch vaak op. Gevolg: angstaanjagende bouncepercentages en slapeloze nachten voor de online marketeer. Maar zelfs als iemand 40 seconden lang een tekst leest op je pagina, ziet én onthoudt hij je merk wel. Waarom zou je hem een negatieve stempel geven?! Maar hoe ontdekt je nu welke bouncer jouw wintersport betaalde?

Adjusted bounce is de oplossing

Om bounce ‘goed’ te meten, hebben we een vernuftig tructje gevonden: adjusted bounce. Binnen adjusted bounce kun je aangeven wanneer de bezoeker tot bouncer gerekend moet worden, en wanneer tot een klant die zich op jouw landingspagina vervult met informatie. Stel je je adjusted bounce rate in op 20 seconden, dan wordt een bezoeker alleen tot bouncer gerekend als hij binnen 20 seconden weggaat.

Hoe pas je adjusted bounce toe?

Adjusted Bounce rate is simpel om te installeren. Het enige wat je hiervoor hoeft te doen is een stukje code aan je analytics tag toevoegen. Hieronder een voorbeeld van deze code. Vergeet niet je eigen gegevens in te vullen, zoals je UA code en de tijd (dikgedrukt) te zetten.

<script type="text/javascript">
 var _gaq = _gaq || [];
 _gaq.push(['_setAccount', 'UA-XXXXXXX-1']);
 _gaq.push(['_trackPageview']);
setTimeout("_gaq.push(['_trackEvent', '15_seconds', 'read'])",15000);  // --additional line
 (function() {
 var ga = document.createElement('script'); ga.type = 'text/javascript'; ga.async = true;
 ga.src = ('https:' == document.location.protocol ? 'https://ssl' : 'http://www') + '.google-analytics.com/ga.js';
 var s = document.getElementsByTagName('script')[0]; s.parentNode.insertBefore(ga, s);
 })();
</script>

Extra (gratis) tip: gebruik Google Tag Manager, dan kan je je tijd nog eens aanpassen als je je bedenkt.

Adjusted bounce helpt bij maken van effectieve campagnes

Stel nu dat je bounce rate daalt van 70% naar 25% procent. Dan kan je zeggen dat die 45% die je nu niet meer tot bounce rekent, gewone bezoekers zijn. Je kunt niet persé wat met die 45%, maar je kunt wel makkelijker meten welke AdWords-campagnes, zoekwoorden en advertenties daadwerkelijk zorgen voor een bounce. Haakt het grootste gedeelte van je betaalde bezoekers binnen 20 seconden af van jouw website, dan moet je hard bezig met je campagne.