Laan van Zuid Hoorn 15, 2289 DC Rijswijk, Nederland
+31 (0)6 21472886

B2B Marketing Trends 2018

Het jaar is alweer even onderweg. Het is echter nooit te laat om een blik te werpen op de B2B Marketing Trends voor 2018. Wij doen dat in dit artikel aan de hand van een Act-On blogpost van eind vorig jaar van Pam Neely. Handig om je marketingplan voor dit jaar aan te toetsen of mogelijk te gebruiken voor een verdere aanscherping.

 

Trend 1: Customer-centric marketing

Customer-centric marketing (of op z’n Nederlands: klantgerichte marketing) kan worden beschouwd als de overkoepelende B2B-marketingtrend van het jaar.

Het idee dat de ervaring van de klant (customer experience) het eerste, laatste en primaire uitgangspunt is en dat alle strategieën en tactieken hierop worden gebaseerd, zien we ook terug in de overige trends die hier worden benoemd.

Als je in 2018 de toon wilt zetten, is de volgende vraag wellicht de belangrijkste die je jezelf moet stellen:

Voldoet deze tactiek / dit kanaal / deze campagne allereerst aan de behoeften van mijn klant (customer first)?

Natuurlijk moet je bij het vooropstellen van de klantbehoeften ook zakelijk blijven. Nu worden zakelijke initiatieven echter vaak genomen ten voordele van je bedrijf, waarbij je jouw klant “blij genoeg” probeert te houden. Dit jaar (en de komende jaren) moet je dit echter allemaal omdraaien. Het wordt nodig om die dingen te doen die jouw klant positief verrassen, waarbij je jouw zakelijke behoeften (met name de winst) “gelukkig genoeg” houdt.

b2b preformance marketing automation

In dit gratis eBook (20 pagina’s) leer je meer over:

  • De mogelijkheden van de marketeer in elke fase van de Buyer’s Journey;
  • De vier uitgangspunten van effectieve campagne-thema’s;
  • Het in kaart brengen van content in voor de verschillende fasen van de levenscyclus van de klant;
  • De belangrijkste onderdelen voor een succesvolle implementatie en strategie voor Marketing Automation.

Trend 2: Marketing wordt in toenemende mate data-driven

Met de opkomst van klantgerichte marketing, groeit de behoefte om alles te weten te komen over jouw klant.

Jack Welch zei het ooit al: “Het vermogen van een organisatie om te leren en dat leren snel in actie om te zetten, is het ultieme concurrentievoordeel.”

Hoe meer je weet over jouw klant, hoe meer voordeel je hebt. En hoe meer je jouw berichten, jouw producten en services en jouw verkoop- en klantenondersteuning aan jouw klant kunt aanpassen, hoe extra groot het voordeel is dat je kunt realiseren.

Er zijn verschillende manieren om de kennis over jouw klant te vergroten: van low-tech manieren tot high-tech manieren zoals Big Data en Artificial Intelligence (AI). Organisaties zullen er meer en meer van overtuigd raken dat zij moeten investeren in het verbeteren van hun technische en data-management vaardigheden op dit gebied.

 

Trend 3: Mobiel

Er wordt al jaren geroepen: “Dit wordt het mobiele jaar.” Als je slim bent, zorg je dat 2018 het jaar wordt waarin je écht mobiel wordt. Ontwikkel je projecten, campagnes en berichtenstrategieën vanuit een mobiel perspectief. Zie je klant voor je met een telefoon in zijn hand en niet meer achter een desktop!

 

Trend 4: Video

Net als mobiel, is video een trend, die al jaren stijgt. Maar in 2018 verandert video “nice to have” naar een essentieel onderdeel van je content marketing-programma. Gelukkig is video niet zo moeilijk om te doen, als je op het eerste gezicht wellicht denkt.

 

Trend 5: Interactieve content

Het aanbod van content is overweldigend en de concurrentie is moordend. Het is tijd om je vaardigheden te verbeteren. Heb je nog geen interactieve content geprobeerd, zet die voor dit jaar dan op je content-kalender. Je kunt hierbij denken aan coole infographics, lead-genererende quizzen en assessments, calculators, content hubs en nog veel meer!

Personalisatie biedt een essentieel concurrentievoordeel

Klantgerichte marketing is, in de kern, gepersonaliseerde marketing. En interactieve inhoud is ook een vorm van gepersonaliseerde marketing. Zelfs video kan worden gepersonaliseerd (vooral voor degenen die aan Account-based Marketing doen).

Als B2B-marketeers hebben we misschien nog niet de perfectie op het gebied van personalisatie bereikt, maar we worden er veel steeds verfijnder in. Het mengen van Marketing Automation met personalisatie biedt bijzondere kansen.

 

Trend 6: Influencer marketing

Dit is niet alleen een trend voor B2C-marketeers, of voor marketeers met enorme budgetten. Ook B2B-marketeers met bescheiden budgetten realiseren al jaren resultaat met influencer-partnerschappen.

Soms zijn die partnerschappen bedoeld om eenvoudig een merk te onderschrijven of te vermelden. Soms gaat het om co-creatie van content. Soms is het voldoende om iemand op je podcast te hebben.

Wat nu bijzonder goed lijkt te werken, is samenwerken met “micro-influencers“; mensen die volgers hebben, maar kleinere aantallen, veelal meer gericht op bijzonder niche-onderwerpen. Dat is goed voor marketeers, omdat kleinere beïnvloeders lagere vergoedingen vragen, meer beschikbaar en vaak flexibeler zijn. Doordat ze meer gericht zijn op specifieke onderwerpen, zijn ze ook relevanter.

De uitdaging is om de juiste micro-influencer te vinden om mee samen te werken. Maar zelfs dat is niet zo moeilijk.

Facebook kan LinkedIn overschaduwen

Jarenlang waren veel B2B-marketeers primair gericht op LinkedIn, dat domineerde als het social media platform voor bedrijven. Facebook heeft LinkedIn inmiddels echter gepasseerd als het belangrijkste platform voor B2B marketeers.

 

Slotgedachten

Marketeers zijn dol op tools. We genieten van statistieken en gegevens. En dat is allemaal goed. We zullen de komende jaren steeds meer afhankelijk worden van tools en gegevens.

Maar, blijf echt contact maken met klanten! Hoewel Artificial Intelligence en CRM en Marketing Automation systemen de manieren waarop wij zakendoen zullen veranderen, zijn het alleen maar “tussenpersonen”.

Blijf dus, los van deze B2B Marketing Trends 2018, proberen om gewoon met jouw klanten te praten. Evenementen zijn hiervoor een geweldige kans. Live Evenementen zijn, interessant genoeg, ook een van de meest effectieve formats voor content marketing. Misschien komt het omdat ze jou jouw persona’s persoonlijk laten ontmoeten. Dat is waar we de kwalitatieve gegevens zullen verzamelen, die nodig zijn om in de eerste plaats de juiste vragen te stellen.

Al die gegevens en al die geweldige technologie zijn namelijk zo goed als de vragen die je stelt. Om die vragen te kunnen stellen, moeten we onze klanten vaak als echte mensen kennen.

Deze klantrelatie is eigenlijk een opkomende trend op zich. Ik zie de laatste tijd een golf van artikelen over dit ding genaamd ‘empathie’. Houd dit top of mind, terwijl je nadenkt over de B2B Marketing Trends van 2018.

 

Dit artikel is afgeleid van de blogpost van Pam Neely, gepost op 14 november 2017 op de website van Act-On.