In dit artikel blikken we kort terug, maar vooral vooruit naar onze plannen in 2019. Welke Marketing Automation trends zijn er in 2019 en hoe speelt Cloudselling hierop in? In deze ‘Blik op 2019’ een overzicht. Als marketingexperts zijn we er wel over uit: digital marketing gaat in 2019 zeker veranderen. Dit vooral met de ontwikkelingen binnen het Marketing Automation speelveld. Met welke Marketing Automation trends kun je rekening houden om als bedrijf verder te groeien?

1. Marketing strategie

Marketing Automation gaat in 2019 een bepalende rol spelen in de marketing strategie van menig bedrijf. De software maakt het mogelijk om alle bezoekers een persoonlijke ervaring te geven. Zo krijgt een terugkerende klant een compleet andere beleving van het bedrijf dan een potentiële klant die nog geen aankoop heeft gedaan.

2. Marketing Automation Platformen

Gebruiksvriendelijke Marketing Automation platformen winnen steeds meer terrein. De platformen stellen de klant centraal en passen de tools daarop aan. Het inrichten van deze tools wordt steeds meer door een specialist gedaan zodat iedere bezoeker een optimale customer journey krijgt.

3. Marketing technologieën

De ontwikkelingen rondom marketing technologie richten zich in 2019 op drie pijlers: Visual search, Voice search en AI (kunstmatige intelligentie).
  • Visual search: Het zoeken naar afbeeldingen is zeker niet nieuw, maar inmiddels kun je ook zoeken door objectherkenning. Je richt simpelweg je telefoon op een object en Google of bijvoorbeeld Pinterest laten direct vergelijkbare afbeeldingen zien.
  • Voice search: Computers zijn steeds beter in staat om menselijke taal te begrijpen, die informatie te interpreteren en een passend antwoord te geven. Twee bekende Voice search technologieën zijn Google Assistant en SIRI.
  • AI (kunstmatige intelligentie): Kunstmatige Intelligentie wordt op grote schaal ingezet om Visual search en Voice search te ondersteunen. Tevens neemt het een belangrijke plek in de Marketing Automation trend in: doordat systemen automatisch bijleren, kunnen ze steeds sneller een persoonlijke ervaring aan de klant bieden.
Bedrijven moeten rekening houden met deze nieuwe manier van informatie vergaren en Marketing Automation toepassen om bestaande systemen zo snel mogelijk slimmer te maken.

4. Predictive lead scoring en predictive analysis

Door gebruik te maken van de data die een potentiële klant achterlaat, kun je inschatten in hoeverre je die klant kunt benaderen. De voorspellende eigenschappen kun je ook inzetten voor de marketingkanalen van het bedrijf. De content bij de juiste doelgroep op het juist moment.

5. Automatisch content persoonlijker maken voor de klant

Content wordt steeds meer ‘op maat’ gemaakt voor de bezoeker. Zo krijgt iedereen informatie over producten of diensten op een manier die hen het meeste aanspreekt. Marketing Automation verzamelt data over een bezoeker, waarna hij of zij specifieke content te zien krijgt. Op basis van de reacties van de bezoeker (lang op de pagina blijven of juist snel weg klikken) bepaalt het systeem vervolgens automatisch of die content geschikt is of aangepast moet worden.

6. Snel waardevolle content creëren met Natural Language Generation

Een persoonlijke benadering per klant is de toekomst en persoonlijke content is daarbij onmisbaar. Gelukkig wordt de software om content te creëren ook steeds geavanceerder. Natural Language Generation is daar een goed voorbeeld van: de software kan op basis van verschillende stukken tekst een goed leesbaar verhaal maken. Deze software gaat marketeers in de toekomst ongetwijfeld helpen bij het snel creëren van waardevolle content.