Laan van Waalhaven 470, 2497 GR Den Haag, Nederland
+31 (0)70 7440836

De kracht van Marketing Automation

Het automatiseren van marketingprocessen met behulp van een Marketing Automation tool is een aanwinst voor een conversie-gedreven organisatie, waarbij een website als een leadgeneratie-instrument dient.

In het recent verschenen eBook van Act-On, “Turn your website into a Lead Generation Machine”, wordt beschreven hoe organisaties hun website kunnen inzetten om leads te genereren. Dit eBook staat vol nuttige informatie over leadgeneratie met behulp van je website. In een serie van blogposts zullen wij elke week een hoofdstuk bespreken en handvatten geven om ook van jouw website een succesvol leadgeneratie-instrument te maken. Deze week het laatste deel, deel 8. Het inzetten van Marketing Automation.

As for demand generation, the ways to leverage marketing automation are evolving. Targeting and personalization, especially in the service of lead nurturing, are very effective.
Act-On

Leads genereren met Marketing Automation

Marketing Automation helpt om de eerder in deze blogreeks besproken aspecten voor een leadgenererende website bij elkaar te brengen. In plaats van losse systemen te hebben, werk je dan met één integrale oplossing voor al je (online) marketingactiviteiten. Online staat tussen haakjes, omdat Marketing Automation oplossingen steeds vaker ingezet kunnen worden om ook de impact van de offline activiteiten te monitoren. Denk bijvoorbeeld aan het uploaden van een deelnemerslijst waarbij de contacten, nadat zij zich online bekend hebben gemaakt, gekoppeld kunnen worden aan dat event. Op deze manier ben je in staat om het contactmoment op dat ene congres in het geheel van contactmomenten te plaatsen en de ROI van die actie helder in kaart te brengen. ROI van activiteiten wordt steeds vaker genoemd als een van de KPI’s voor marketingprofessionals. Met Marketing Automation ben je in staat om het verloop van je marketing- en salesinspanningen te meten in één systeem en op basis van data keuzes te maken voor het optimaliseren van je processen, acties en website.

Marketing Automation: Is mijn organisatie er klaar voor

Marketing Automation brengt veel voordelen voor marketing en sales met zich mee, maar het goede moment om de stap te zetten naar Marketing Automation verschilt per organisatie. We hebben een aantal vragen opgesteld, waarmee je kunt bepalen of je organisatie klaar is voor de volgende stap in het automatiseren van de marketingactiviteiten.

Is je organisatie de huidige oplossing voor het versturen van e-mail ontgroeid?

Dit is de manier waarop veel marketeers hun weg naar de adoptie van Marketing Automation vinden. Als je specifieke behoeften of uitdagingen ervaart, waar de huidige e-mail marketing oplossing niet in kan voorzien, is het een goed moment om de sprong te wagen naar Marketing Automation.

Heeft je organisatie te maken met een complex en langdurig verkoopproces?

Marketing Automation is zeer geschikt ter ondersteuning van een complex en langdurig verkoopproces. Binnen een dergelijke verkoopproces zijn er meerdere contactmomenten gedurende de tijd nodig. Via lead nurturing campagnes kan een prospect op zijn/haar eigen tempo de verschillende verkoopfases doorlopen. Inzet van automatische campagnes, gebaseerd op het online gedrag van de prospect, houdt je top-of-mind bij de prospect.

Worden beslissingen genomen op basis van ROI van activiteiten?

Als ROI een van de KPI’s is voor het meten van succes van de marketing activiteiten, is je organisatie gereed voor Marketing Automation. Marketing Automation tools ondersteunen diverse online en offline componenten, waarbij de data op een plek verzameld wordt. Deze data helpt bij het voortdurend finetunen van jouw aanpak door rapportages en web-analytics.

Worden marketingactiviteiten gedefinieerd of uitgewerkt in processen?

Het optimaal invoeren en gebruiken van Marketing Automation hangt samen met het vermogen om procesgericht te denken over de taken voor het uitvoeren van een marketingactiviteit. Denk bijvoorbeeld aan het creëren van een blog met een downloadable content. Daarvoor is een formulier nodig en een workflow voor het daadwerkelijk downloaden en ontvangen van de content. Dit zijn processen die goed ingericht kunnen worden binnen een Marketing Automation tool, mits er goed over nagedacht is. Een organisatie die reeds in processen denkt, is gereed voor de adoptie van Marketing Automation.

Marketing Automation inzetten voor het genereren van leads is vaak een logisch vervolg van een conversie-gedreven website. Organisaties lopen tegen de beperkingen aan van losse tools en ervaren het gebrek aan inzicht om nog meer succes te behalen uit het marketingbudget.
De diverse elementen besproken in deze blogserie worden binnen Marketing Automation bij elkaar gebracht, met als resultaat dat je inzichtelijk hebt wat de impact is van je marketingactiviteiten.

Ebook van Act-On over het inzetten van de website als leadgenerator

 

Lees ook:

Deel 1: Leads genereren met content marketing
Deel 2: Leads genereren met SEO
Deel 3: Leads genereren met conversiegerichte landingspagina
Deel 4: Leads genereren met doeltreffende call to action
Deel 5: Leads genereren met formulieren
Deel 6: Leads genereren met web analytics
Deel 7: Van bezoekers naar leads met behulp van je website

Related Posts