Laan van Zuid Hoorn 15, 2289 DC Rijswijk, Nederland
+31 (0)6 21472886

De zin en onzin van Facts & Figures over Marketing Automation

Een organisatie die besluit om Marketing Automation te implementeren, stelt veelal een business case op. Welke ervaringscijfers kun je hiervoor gebruiken?

Op internet vind je heel veel “facts & figures” over marketing automation. Enerzijds vanuit de aanbieders van de platforms, zoals Oracle, Salesforce, Act-On en Hubspot. Zij hebben er direct belang bij hebben om een zonnig toekomstbeeld te schetsen voor B2B-organisaties die marketing automation implementeren. Anderzijds bieden gerenommeerde advies- en onderzoeksorganisaties (zoals Gartner, Forrester Research en Aberdeen Group) rapporten met de nodige facts & figures over marketing automation. Zij worden geacht een objectiever beeld te schetsen.

Onderstaande, oudere feiten en cijfers, komen je misschien bekend voor:

Companies that excel at lead nurturing, generate 50 percent more sales ready leads at 33 percent lower cost
(Forrester Research, 2011)

Nurtured leads make 47 percent larger purchases than non-nurtured leads (Aberdeen Group, 2009)
Companies that automate lead management, see a 10 percent or greater revenue in 6-9 months
(Gartner, 2009)

Ben je op zoek zijn naar actuelere facts & figures? Jordie van Rijn biedt op zijn website emailmonday.com een up-to-date overzicht aan van de verschillende statistieken met betrekking tot marketing automation.

 

Bruikbaarheid Marketing Automation statistieken

Natuurlijk wil je de voordelen van marketing automation optimaal uitnutten en je investering in geld, tijd en energie zo goed en snel mogelijk terugverdienen.

De praktijk toont dat het succes slechts in beperkte mate afhangt van de specificaties en intelligentie van het geïmplementeerde automatiseringssysteem. Andere factoren blijken veel meer impact te hebben op het uiteindelijke succes van marketing automation (en de realisatie van de opgestelde business case).

Hieronder een overzicht (in afnemende volgorde van belangrijkheid), van de vier belangrijkste obstakels om de voordelen van marketing automation te benutten:

  1. Onvoldoende datakwaliteit;
  2. Gebrek aan content;
  3. Lead Management proces niet op orde;
  4. Tekort aan vaardigheden.

 

Méér dan de standaard Marketing Automation KPI’s

De effectiviteit van je marketing automation strategie, openbaart zich met name binnen de marketing- en salesfunnel. Het gaat hierbij over aantallen, waardes, doorlooptijd en conversiepercentages.

Vergeet echter niet om concrete doelstellingen te vast te stellen van de hiervoor genoemde “enablers” voor het succes: datakwaliteit, content, processen en kennis en vaardigheden binnen je marketingteam.

Pak de implementatie van marketing automation hiervoor aan als een programma: je bouwt een nieuwe geïntegreerde marketing- en salesmotor. De gebruikte technologie maakt daarbij onderdeel uit van het transitie-/transformatieproces.

 

Hulpbronnen bij het Opstellen en Realiseren van je Business Case voor Marketing Automation

Hieronder bieden wij jou de links naar 2 gratis eBooks, die jou kunnen helpen bij het opstellen van een business case.

Ondersteuning nodig?

Ondersteuning nodig bij het opstellen van jouw Business Case? Of andere vragen over Marketing Automation?

Cloudselling heeft als partner van Act-On ruime ervaring opgebouwd met het begeleiden en uitvoeren van Lead Management en Marketing Automation projecten.

Vul onderstaand contactformulier in en één van onze adviseurs neemt snel contact met jou op!