Laan van Zuid Hoorn 15, 2289 DC Rijswijk, Nederland
+31 (0)6 21472886

Digitale marketing | TopTrends voor ondernemers

Aan het begin van het jaar worden we overladen met de trends en technologische verwachtingen voor het nieuwe jaar. Ook wij hebben de ontwikkelingen op het gebied van marketing voor 2018 op een rij gezet in een eerdere blogpost. Als marketing specialisten schreeuwen wij van de daken hoe belangrijk het is om mee te gaan met de digitale ontwikkelingen om beter inzicht te krijgen in de (online) buyer journey en je doelgroep beter te begrijpen. Als marketeer is dit ons vakgebied, maar wat is het verfrissend om een ondernemer deze visie te horen omarmen. Willem Overbosch, oprichter van MKB Servicedesk, beschrijft de toptrends voor ondernemers in zijn nieuwe boek “TopTrends voor ondernemers – Van trend naar toepassing”. In dit artikel aandacht voor de trend digitale marketing. Tevens maken onze lezers kans om het boek van Willem te winnen.

Digitale Marketing volgens Willem Overbosch

Een van de trends die Willem in zijn boek behandelt, is digitale marketing. Hij ziet digitale marketing als een van de manieren om op de top van de trendgolven te acteren. Willem daagt ondernemers uit om technologie te omarmen en toe te passen in hun bedrijven. In zijn boek geeft hij de tip mee om vooral niet bang te zijn maar vooral te gaan experimenteren. Hij schrijft: “Durf stappen te zetten. Niets doen in deze veranderende wereld is de minst goede beslissing”. Maar wat als je als ondernemer niet eens weet welke eerste stap te nemen. In deze blogpost nemen we jou aan de hand wat digitale marketing is en hoe je als ondernemer digitale marketing kan toepassen.

Wat is digitale marketing

Digitale marketing is niet meer weg te denken van deze wereld. Digitale marketing is de discipline waarmee de marketingdoelstellingen van een onderneming worden gerealiseerd via online en interactieve media, kanalen en concepten. Digitale marketing is gericht op realisatie van klantkennis en waarde voor de klant. Het uitgangspunt daarbij is het bouwen van een duurzame relatie met (potentiële) klanten door in dialoog met hen te zijn.

De middelen en tactieken voor digitale marketing

Onderstaand een opsomming van de meest gebruikte middelen en tactieken voor digitale marketing.

Meest gebruikte middelen Meest gebruikte tactieken
Website Search Engine Optimization (SEO)
Blogs Content marketing
E-books en whitepapers Inbound marketing
E-mail E-mail marketing
Landingspagina’s Search Engine Optimization (SEO)
Social media marketing
Social media Social Advertising

Om digitale marketing in werking te krijgen, maken ondernemers gebruik van outbound en inbound methoden. Outbound methoden (ook wel “push”) zijn erop gericht om een marketingboodschap met zoveel mogelijk mensen te delen — ongeacht of het relevant is, en of dat de doelgroep erop zit te wachten of niet. Inbound methoden (ook wel “pull”) zijn erop gericht om de belangrijkste doelgroep aan te trekken door alleen content te delen die voor hen van waarde is.

Beide vormen van digitale marketing dragen bij aan het succes van organisaties. Onderzoek gedaan door Act-On software toont aan dat B2B-organisaties die beide methoden gebruiken, het meest succesvol zijn in het genereren van leads en nieuwe klanten.

inbound en outbound marketing automation

Het belangrijkste voordeel van het digitale tijdperk is dat alles gemeten kan worden. Met digitale marketing kun je de ROI van vrijwel elke marketinginspanning meten, zoals bijvoorbeeld:

  • Het aantal websitebezoekers per maand
  • Het aantal (gekwalificeerde) leads per maand
  • Het aantal conversies per blog of landingspagina

Ondernemers kunnen met behulp van diverse tools direct de ROI van de gekozen middelen en tactieken meten en keuzes maken. Data-driven marketing biedt nieuwe mogelijkheden om slim om te gaan met je marketingbudget. Juist om de beste meting te krijgen van je marketinginspanningen hebben ondernemers er baat bij om marketing automation toe te passen. Marketing Automation heeft betrekking op een software platform dat handmatige taken en meervoudige processen, zoals e-mail- en social media-campagnes, automatiseert, teneinde marketingafdelingen meer te kunnen laten doen met minder inspanning. Een goed marketing automation platform brengt alle digitale marketingactiviteiten (outbound en inbound) samen in één oplossing. Hiermee kun je als ondernemer direct meten welke activiteit succesvol is en op basis van betrouwbare data beslissingen nemen om je doelgroep gedurende de buyer journey van relevante content te voorzien.

Het doel van digitale marketing

Natuurlijk is het doel van elke ondernemer om een succesvolle zakenman/zakenvrouw te zijn en winst te draaien aan het einde van het jaar. Digitale marketing helpt door het inzichtelijk maken van de kosten en baten van een marketingactiviteit. Daarnaast helpt digitale marketing je om top of mind te blijven bij je doelgroep, doordat je in staat bent om op het juiste moment de relevante content aan te bieden.

Willem Overbosch opent zijn boek met de woorden “De praktijk van het ondernemerschap is aan het veranderen”. Daar twijfelt niemand aan. Ben jij als ondernemer bezig om ook de verandering succesvol te doorstaan? Willem geeft in zijn boek een overzicht van de belangrijkste trends waar ondernemers mee te maken hebben. Bovendien geeft hij aan hoe je er als ondernemer op kunt inspelen en welke vragen je jezelf kunt stellen om de vertaalslag te maken naar je eigen bedrijf.