Jouw website is een belangrijk marketinginstrument en het “gezond” houden hiervan is cruciaal voor de online ervaring van je bezoekers. Aandacht besteden aan techniek, design, vindbaarheid en conversiepaden helpen jouw bezoekers succesvol te navigeren op jouw website.

Maar waarom is het hebben van een goede website zo belangrijk voor de online ervaring? Om te beginnen is je website de eerste kennismaking van de prospect met je merk en aanbod.  Een website waarop lastig te navigeren is, zorgt voor een slechte ervaring. De kans is groot dat de bezoeker de website verlaat en ergens anders op zoek gaat naar een oplossing.

Jouw website is ook het middel waar een prospect in de zoektocht informatie verzamelt om een goed geïnformeerd aankoop te kunnen doen. Ondanks dat je met een slechte website de aandacht van een prospect kan wekken, kan een slechte gebruikservaring ervoor zorgen dat deze toch afhaakt.

In dit artikel bespreken we drie veel voorkomende fouten die de online ervaring negatief beïnvloeden en geven we je tips over hoe je deze gemakkelijk kunt voorkomen. 

Technische fouten zijn schadelijk voor de online ervaring en voor je SEO

Een van de grootste obstakels tijdens een websitebezoek zijn technische fouten (HTTP-errors) waardoor de prospect niet kan navigeren naar de juiste informatie. Een voorbeeld hiervan is dat men via interne linkbuilding uitkomt op een ontbrekende pagina. De prospect kan niet de informatie vinden waar hij naar op zoek is en neemt jouw aanbod niet mee in de zoektocht naar een oplossing.

Technische fouten zijn daarnaast ook nadelig voor je SEO. Zoekmachinerobots zullen je website niet voldoende waarderen waardoor je onder jouw concurrenten komt te staan. Met als resultaat dat je je prospects niet bereikt.

Veel voorkomende technische fouten hebben te maken met ontbrekende pagina’s (400 errors) en server fouten (500 errors).

400 errors

Errors met de codes 400 verwijzen naar pagina’s die ontbreken op de website. Denk bijvoorbeeld aan 404 fouten (Page Not Found) en 410 fouten (Missing). De meeste websitesystemen beschikken over een tool of een plug-in om verouderde pagina’s eenvoudig en snel via een 301-redirect door te verwijzen naar een nieuwe pagina met actuele informatie. De inzet van een 301 waarborgt ook de integriteit van je linkbuilding. Zo komen bezoekers altijd uit op een pagina van jouw website. Stuur je prospects niet door naar je homepage maar zorg voor een relevante webpagina waar de prospect de juiste informatie vindt.

Het kan altijd voorkomen dat bezoekers van je website op een 401 pagina terecht komen. Dan is het belangrijk dat ze niet het standaard bericht te zien krijgen, maar dat je ze ergens anders naartoe kan leiden. Dit kan bijvoorbeeld de nieuwspagina zijn of het blog. Wat jij denkt dat een logische vervolgstap is nadat ze op een 401 pagina komen. Je kan er ook een grapje van maken. Bekijk eens deze leuke voorbeelden.

Een andere veel voorkomende error is de 410. Deze fout verwijst naar een pagina die ontbreekt en bezoekers niet doorverwijst naar een andere pagina op je website. Denk bijvoorbeeld aan een verouderde pagina over een product of dienst die je niet meer aanbiedt. De pagina en alle onderliggende pagina’s worden verwijderd en leiden tot een dode weg op je website. De beste manier om hiermee om te gaan is het verwijderen van alle resterende links op uw website die verwijzen naar pagina’s met 410 fouten om te voorkomen dat bezoekers en robots naar informatie zoeken die niet langer beschikbaar is.

500 errors

Naast 400 fouten komen ook 500 fouten veel voor. Foutcodes in de 500 betekenen dat er een interne serverfout optreedt of dat de server niet beschikbaar is. Deze fouten zorgen dat zowel zoekmachines als prospects jouw website niet kunnen vinden. Het is dus belangrijk om de oorzaak te achterhalen en eventuele problemen zo snel mogelijk op te lossen.

Een 500 foutcode kan verschillende redenen hebben. Raadpleeg daarom altijd je serverlog om de passende oplossing te vinden. Omdat 500 fouten iets complexer zijn, is het niet verkeerd om direct jouw websiteontwikkelaar in te schakelen. In vele gevallen wordt je website of delen van je website (bijvoorbeeld een contactformulier) niet getoond bij deze fouten. Dit kan leiden tot een terugval in bezoekersaantal gedurende de periode dat de website niet bereikbaar is. Hoe sneller je geïnformeerd bent, hoe sneller je dit kunt oplossen.

Jouw zoektermen komen niet overeen met de taal van je prospects

Het ontbreken van de juiste trefwoorden is een andere veel voorkomende valkuil die de online ervaring en jouw SEO beïnvloeden. Als je op je website niet de taal van je prospect spreekt, word je door de verkeerde doelgroep gevonden. De specialisten van Cloudselling komen regelmatig websites tegen die ontworpen zijn met de juiste aandacht voor content, maar helaas voor de verkeerde content. Hierdoor wordt de website niet gevonden op de relevante zoektermen en komt de doelgroep nooit op jouw website terecht.

Stel dat je website toch gevonden wordt, dan kan de onjuiste woordkeuze nog steeds leiden tot een nadelige ervaring. De bezoeker herkent zichzelf niet in jouw aanbod en zal je niet overwegen als een geschikte partij. Het is daarom erg belangrijk om je content af te stemmen op je doelgroep en je content te schrijven vanuit de waarde van jouw aanbod voor de prospect.

Zorg er altijd voor dat je schrijft voor jouw doelgroep. Na het lezen van jouw website moet het duidelijk zijn voor hun wat het product of dienst is dat je aanbiedt.

De eerste stap om de zoektermen problematiek op te lossen is om je doelgroep te kennen. Als je weet wie je doelgroep is en wat hun triggert, kan je een online ervaring aanbieden die aanspreekt. Begin daarom met het uitschrijven van je buyer persona(s). Een persona is een uitgebreide omschrijvingen van je belangrijkste klant(groepen). Hierin worden demografische factoren, wensen, doelen en pijnpunten beschreven. De buyer persona wordt zo realistisch mogelijk opgesteld en representeert een ‘echt persoon’. Het hebben van een duidelijk beeld van je prospect zorgt ervoor dat je website voldoet aan zijn behoefte met als gevolg dat je overwogen wordt in het besluitvormingsproces.

Als je de buyer persona duidelijk hebt, ben je in staat om webpagina’s te creëren die die de juiste zoektermen bevat. Doe een zoekwoordenanalyse en zorg dat je de relevante zoektermen terug laat komen in tekstkoppen, ALT-teksten voor afbeeldingen en meta omschrijvingen. Dit zijn eenvoudige aanpassingen die een wereld aan verschil kunnen maken voor jouw vindbaarheid en online ervaring.

 

Maak jouw content relevant voor je doelgroep

Jouw prospect is op zoek naar informatie om zijn besluitvormingsproces te ondersteunen. Onderzoek van Demand Gen Report toont dat 64% van kopers geeft aan dat de content van leveranciers significante invloed heeft op aankoopbeslissing. Zorg dan dat prospect in één of twee kliks direct komen bij de informatie waar men op zoek is.

Doe aan de hand van je buyer persona een content scan van je bestaande content. Voldoet de content aan de contentbehoefte van je doelgroep? Leidt de content op een logische manier (via linkbuilding) naar de gezochte oplossing? Het analyseren van data is ook een goed hulpmiddel bij het bepalen van de relevantie van jouw content.

Om de online ervaring voortdurend te optimaliseren, is het belangrijk om de data te bekijken en te analyseren. Als je kijkt naar de prestaties van je pagina’s, kom je veel te weten of hoe bezoekers jouw website ervaren en jouw content waarderen. Maak gebruik van bijvoorbeeld Google Analytics om de bounce rate van een pagina te analyseren. De bounce rate van een pagina vertelt veel waardevolle informatie over de kwaliteit van de pagina.

Wil je meer online marketing tips voor een goede website?

Download dan onze checklist met maar liefst 25 tips om jouw online marketing te verbeteren!