Je website hoog in de zoekresultaten. Duizenden mensen die dagelijks je website bezoeken. Bezoekers die enthousiast jouw producten of diensten kopen. Iedereen wil dat geheime recept voor succes. Het goede nieuws is: dat recept bestaat, en zo geheim is het niet. Het heet content, en ook jij kunt het gebruiken.

Scoren in Google met geoptimaliseerde content

Staat je concurrent altijd hoger in de Google zoekresultaten dan jij? Goede content kan ervoor zorgen dat je een betere positie krijgt. Goed betekent in dit geval niet alleen maar goed geschreven, maar vooral geoptimaliseerd voor Google. Hoe het algoritme van Google exact werkt, weten alleen de ontwerpers bij het bedrijf zelf. Wel duidelijk is, dat er een aantal manieren zijn waarop je met content kunt scoren in Google.
  • Zorg dat je content is geoptimaliseerd voor de juiste keywords. Google geeft zoekresultaten weer op basis van de relevantie van jouw pagina voor het zoekwoord dat iemand intikt. Wil je gevonden worden op een bepaald zoekwoord, zorg dan dat dit woord (en bijbehorende synoniemen en woordcombinaties) in je content voorkomt. Dat geldt zowel voor de webtekst als bijbehorende metadata (titel, URL, metadescription).
  • Zorg dat je content interessant genoeg is om naar te linken vanuit andere websites. Linkbuilding bepaalt nog steeds voor een groot deel of Google jouw content ziet als relevant. Hoe meer websites met hoge autoriteit linken naar jouw website, hoe relevanter je wordt voor Google.
  • Zorg dat de weergave in de zoekresultaten de bezoeker aanspreekt. Want alleen dan klikt hij ook op je link. De titel en metadescription moeten dus pakkend zijn en een call-to-action bevatten.
Voorbeeld: Voorbeeld van geoptimaliseerde metadata

Scoren bij je bezoeker met relevante content

Bezoekers klikken alleen maar op jouw links als ze denken dat je content relevant voor hen zal zijn. Wat je biedt, moet hen dus aanspreken. Je kunt je content nog zo geoptimaliseerd hebben voor zoekmachines, als dat alles is, is je bezoeker zo weer weg. En dat zul je merken aan je bouncerate en uitblijvende resultaten. Relevantie bereik je door rekening te houden met het volgende:
  • Wees inhoudelijk relevant. Beloof je een antwoord op de vraag die die bezoekers stelden, door jouw pagina op dat zoekwoord te optimaliseren? Geef dat antwoord dan ook. Laat ze vinden wat ze zochten.
  • Bied content aan op de juiste kanalen. Dat zijn de plekken waar mensen zitten die jij graag als klant wil. Dat betekent dat je niet op Snapchat gaat zitten als al je potentiële klanten op Facebook zijn.
  • Sluit aan bij de verwachtingen van bezoekers voor het kanaal dat je gebruikt. Instagram vraagt om een heel ander soort insteek dan LinkedIn. Ook het medium dat je gebruikt, is belangrijk. Artikelen of blogs zijn vaker lang en diepgaand. Filmpjes zijn kort en verhelderend.

Scoren met conversie met dynamische content

Al je content heeft een doel. Geen stuk content staat op je website alleen maar omdat je het er zo leuk vond uitzien – je wilt er ook iets mee bereiken. Je wilt dat content een bepaalde actie bij klanten teweegbrengt: kopen, downloaden, gegevens achterlaten. Content heeft kortom een conversiedoelstelling. Die hangt samen met de doelstellingen die je als bedrijf hebt vastgesteld. Bijvoorbeeld: als bedrijf wil je een omzetgroei van 5% realiseren. Dan zorg je dat je content maakt die nieuwe klanten trekt of waaruit je leads kunt genereren. Wil je dat je content conversiegericht is, let dan op het volgende:
  • Maak content altijd met het conversiedoel in gedachten. Wat voor content je ook maakt. Wat is je doel met het blog? Wat wil je dat de infographic doet? Welk resultaat verwacht je na het bekijken van de video? Wat wil je met de whitepaper bereiken? Denk altijd na over de actie die je wilt dat je bezoeker uitvoert. Zo krijg je ook meer focus in je content.
  • Sluit met je content aan bij de fase in de customer journey waar je bezoeker zich bevindt. Daarvoor kun je dynamische content gebruiken. Hierbij geef je de bezoeker waar hij op dat moment behoefte aan heeft. Komt iemand bijvoorbeeld binnen op het zoekwoord ‘tips voor groentetuin’, laat hem dan informatie zien over zaaitijden en planten en tuingereedschap, in plaats van een niet-gespecificeerde homepage. Je bezoeker herkent zich dan in wat je biedt, en vindt eerder wat hij zoekt. Wel makkelijk om dan gelijk iets te bestellen.

Wil jij scoren met content?

Content die hoog eindigt in de zoekresultaten, die je bezoeker aanspreekt en die converteert. Het lijkt nog geen sine cure. Gelukkig kun je er zelf snel mee aan de slag. Bijvoorbeeld met de handige checklist voor relevante content van CMI. Heb je hulp, training of tijdelijke ondersteuning nodig? Neem dan gerust contact met ons op.