Oprah Winfrey doet het al jaren, maar ook grote modebloggers als Sincerely Jules en zelfs artiesten als Rihanna en Cara Delavigne werken er aan mee: influencer marketing. Ze prijzen producten aan waar zij in geloven, die passen bij hun idealen of proberen awareness te krijgen voor een bepaald sociaal doel. Wat influencer marketing precies inhoudt en waarom het wellicht ook iets voor jou is? Dat lees je hieronder.

Wat is influencer marketing?

Influencer marketing is heel simpel gezegd een invloedrijk persoon inzetten om bepaalde producten of diensten te promoten. Vaak heeft deze zogenoemde ‘influencer’ een gigantisch bereik op social media. Daarnaast kan het promoten van een dienst of product ook middels interviews op tv of in tijdschriften. Vaak gaat dit op een natuurlijke manier, dus geen standaard reclame-praatje maar een oprechte mening of visie.

Wie zijn de influencers?

Influencers zijn vaak mensen waar tegenop gekeken wordt. Ze krijgen veel respect en bewondering bij een bepaalde doelgroep. Een bekende YouTuber of een populair topmodel zijn voorbeelden van goede influencers. Deze nieuwe manier van reclame maken is ontzettend effectief. Natuurlijk is het wel van belang dat de influencer die je kiest voor een campagne ook past bij de essentie van de boodschap. Want zeg nou zelf, als een modeblogger ineens auto’s zou aanprijzen dan is de geloofwaardigheid ver te zoeken.

Voorbeelden van influencer marketing

Er zijn heel veel voorbeelden van goede influencer marketing. De meest bekende is toch wel Oprah Winfrey. Toen zij het boek ‘The Secret’ noemde tijdens haar talkshow was het vervolgens niet meer aan te slepen. Een ander voorbeeld is de samenwerking tussen Wehkamp en bekende vloggers en modebloggers. Door hippe mensen een voorheen redelijk suffe webshop te laten promoten veranderde het imago van de webgigant onmiddellijk. Een hele tactische zet dus. Verder kan het gebruiken van een bekend gezicht ook voor awareness zorgen voor maatschappelijke problemen. Zo heeft Tim Hoffman met een hele campagne geprobeerd om jongeren naar de stembus te krijgen en is onder andere Anouk Maas al jaren ambassadeur van Dance for Life.

Wanneer gebruik je influencer marketing?

We hebben inmiddels genoeg verteld over wat influencer marketing precies inhoudt en wie de influencers zijn. De grote vraag is, wanneer maak je gebruik van deze vorm van marketing? Hiervoor moet je het doel van je campagne bepalen. Denk hier bijvoorbeeld aan:
  • Naamsbekendheid of awareness creëren
  • Een nieuw product promoten
  • Re-branding of imago verbeteren
  • Bereik vergroten van de social media
Door een influencer jouw product, dienst of bedrijf te laten promoten kun je snel een grote groep mensen bereiken. Er zijn ook speciale websites die je helpen bij het opzetten van een influencer marketing campagne.

Zou jij gebruik maken van influencer marketing voor jouw bedrijf?