Laan van Zuid Hoorn 15, 2289 DC Rijswijk, Nederland
+31 (0)6 21472886

Lead genereren met conversiegerichte landingspagina

Een goede landingspagina is een landingspagina die converteert. Enerzijds biedt de pagina iets aan de bezoeker en anderzijds voegt deze aanbieding waarde toe aan de zoektocht van de bezoeker. Zijn jouw landingspagina’s gericht op conversie?

Once you’ve done all the work of attracting visitors to your website, landingpages are the key to making the connection – and getting the conversion.
– Act-On –

In een recent verschenen ebook van Act-On, “Turn your website into a Lead Generation Machine”, wordt beschreven hoe organisaties hun website kunnen inzetten om leads te genereren. Dit ebook staat vol nuttige informatie over leadgeneratie met behulp van je website. In een serie van blogposts zullen wij elke week een hoofdstuk bespreken en handvatten geven om ook van jouw website een succesvol leadgeneratie-instrument te maken. Deze week deel 3. Het gebruik van landingspagina’s voor het genereren van leads.

 

Ebook van Act-On over het inzetten van de website als leadgenerator

 

Het derde onderwerp in het ebook is Landingspagina

De afgelopen twee blogposts hebben we gekeken naar Content Marketing en het goed inzetten van zoekmachine optimalisatie (SEO). In deze blogpost gaan we het hebben over de landingspagina. Een goede landingspagina leidt bezoekers tot een actie doordat de landingspagina precies voldoet aan hun behoefte of antwoord geeft op hun concrete vraag.

Waarom heb ik een landingspagina nodig?

Dit is een veel voorkomende vraag. Ondernemers denken dat een website al voldoende is om de commerciële boodschap te verkondigen. Deze gedachte is niet geheel onterecht als je redeneert dat alle webpagina’s ontwikkeld zijn om bezoekers tot interactie te brengen met je bedrijf. Echter, je kan met behulp van landingspagina’s gerichter te werk gaan en de inhoud van je website effectiever koppelen aan een aanbieding. Met een landingspagina kun je makkelijk het gedrag van een bezoeker monitoren en de interesse van deze persoon in kaart brengen, omdat een landingspagina vindbaar is als iemand een concrete actie doet. Denk bijvoorbeeld aan het klikken op een knop in een e-mail of het klikken op een link in een social media bericht.

5 redenen voor het gebruik van landingspagina’s
  • Gerichte content: De bezoeker klikt met een reden op de hyperlink om terecht te komen op de landingspagina. Gebruik de landingspagina om precies die content aan te leveren waar de bezoeker naar op zoek is. Dit voorkomt dat de prospect afgeleid wordt door content die niet past bij zijn/haar behoefte.
  • Testen en verbeteren van je website: Een landingspagina is een verlengde van je website. Door diverse onderdelen van je landingspagina te testen, met bijvoorbeeld A/B-testing, kun je onderdelen van je webpagina optimaliseren. Geleerde lessen kun je weer toepassen op je homepagina en productpagina’s. Denk bijvoorbeeld aan het gebruik van kleuren. Via een A/B-test kun je makkelijk testen welke kleurcombinatie leidt tot meer actie. De winnende kleurcombinatie kun je weer doorvoeren in de overige pagina’s op je website.
  • Gerichte lead generatie: Naast gerichte content, vereist een landingspagina een eenvoudige navigatie. Eenvoud in ontwerp, design en boodschap hebben als doel de bezoeker één actie te laten verrichten. Door de mogelijkheden om door te klikken te minimaliseren wordt de landingspagina een vangnet voor gekwalificeerde leads. Het gebruik van een formulier of call-to-action knop helpt daarbij.
  • Social sharing: Door de gerichte aard van de landingspagina ben je in staat om heel gerichte social media berichten, campagnes en advertenties te koppelen aan de landingspagina. Op deze manier krijg je een nieuwe stroom bezoekers naar je website.
  • Tracking: Website bezoekers komen op verschillende manieren in contact met je content. Met een landingspagina kun je tot in detail traceren vanuit welke marketinginspanning een bezoeker afkomstig is. Dit helpt bij het optimaliseren van je (marketing)inspanningen en het goed spenderen van je (marketing)budget.
Elementen van een goede landingspagina

Zoals aangegeven is een landingspagina een tool dat heel gericht ingezet kan worden voor het genereren van leads en het testen van website-onderdelen. Wat zijn de onderdelen van een conversiegerichte landingspagina?

Een interessante aanbieding
De aanbieding op de landingspagina is de content waarvoor een bezoeker zijn/haar gegevens in ruil wil verstrekken. De aanbieding moet nauw verbonden zijn met je merkwaarde en je productportfolio. Hij moet overtuigend genoeg zijn voor de bezoeker om ook daadwerkelijk de actie te ondernemen en te converteren. Deze actie (of conversie) kan zijn: het invullen en versturen van een formulier voor het verkrijgen van aanvullende informatie, het inplannen van een belafspraak, de aankoop van een product, het aanmelden voor een proefabonnement, het aanmelden voor een nieuwsbrief, het downloaden van een ebook, het registreren voor een evenement, etc.

Vergeet niet dat de aanbieding vaak de doorslaggevende factor is voor het succes van een landingspagina. Zorg dat de bezoeker ook waarde haalt uit de aanbieding.

Conversiegerichte content
In deel één en twee van deze serie is het belang van goede content al besproken. Zorg op de landingspagina voor een duidelijke koptekst. De bezoeker moet direct snappen waar de pagina over gaat en welke toegevoegde waarde het heeft voor hem/haar. Maak gebruik van goede tekst die de bezoeker overtuigt dat de aanbieding interessant is.

Een passend formulier
Met een formulier worden de gegevens van de bezoeker geregistreerd. Hiermee wordt een anonieme bezoeker geïdentificeerd en omgezet tot een lead; een marketing- of saleslead. De informatie die gevraagd wordt op een formulier moet in lijn zijn met de waarde van de aanbieding. Voor een nieuwsbrief volstaat een naam en e-mailadres. Voor een ebook is de bezoeker bereid meer informatie te geven voor de interessante aanbieding. Het succes van een formulier hangt nauw samen met de content en het type aanbieding.

Een krachtig call-to-action
Een call-to-action geeft aan wat de bezoeker ontvangt bij het invullen van het formulier. Maak het makkelijk voor mensen om te begrijpen wat de volgende stap is op de landingspagina en maak met de call-to-action duidelijk wat de beloning is. Denk aan teksten als: download het ebook, meld u aan voor de nieuwsbrief, registreer u nu voor het event, etc. Wissel ook af met teksten, knoppen en afbeeldingen.

Een eenvoudig ontwerp
Houd de landingspagina gericht op de conversie. Het doel van een landingspagina is het converteren van contacten. Hoe eenvoudiger het ontwerp, hoe duidelijker de gewenste actie is voor de bezoeker. De content, het formulier en de aanbieding vormen één geheel met als doel conversiemomenten te creëren tussen jouw prospect en jou.

Denk aan mobiele gebruikers
Tegenwoordig worden websites, e-mailberichten en sociale berichten steeds vaker op een telefoontoestel of tablet bekeken. Zorg ervoor dat de landingspagina er goed uitziet op mobiele toestellen. Test je landingspagina op een mobiel toestel en zorg dat teksten en knoppen goed leesbaar zijn. Zorg dat de content goed past op het mobiele scherm.

Haal resultaat uit je landingspagina

In deze blogpost zijn de belangrijkste redenen voor het gebruik van landingspagina’s en de belangrijkste onderdelen van een landingspagina besproken. Met behulp van marketing automation tools als Act-On kun je de activiteiten op een landingspagina monitoren. Met deze informatie ben je in staat om de content op je website te verbeteren, de interactie met je bezoekers te optimaliseren en kwalitatieve conversies realiseren. Een goede landingspagina is een landingspagina die converteert. Enerzijds biedt de pagina iets aan de bezoeker en anderzijds voegt deze aanbieding waarde toe aan de zoektocht van de bezoeker. Het gevolg daarvan is dat de bezoeker bereid is om zijn/haar gegevens achter te laten. Daarmee wordt een bezoeker geconverteerd naar een marketing- of saleslead.

Overtuigd van de kracht van landingspagina’s? Download het gratis ebook ‘Turn your website into a Lead Generation Machine’ en maak ook van jouw website een leadgeneratie-instrument.

Ebook van Act-On over het inzetten van de website als leadgenerator

Related Posts