Laan van Waalhaven 470, 2497 GR Den Haag, Nederland
+31 (0)70 7440836

Leads genereren met doeltreffende call to action

Een call-to-action nodigt anonieme bezoekers uit om zich te identificeren en met jou een “gesprek” aan te gaan. Maar niemand wordt blij van een onduidelijk gesprek. Zijn jouw call-to-action’s duidelijk? In het recent verschenen ebook van Act-On, “Turn your website into a Lead Generation Machine”, wordt beschreven hoe organisaties hun website kunnen inzetten om leads te genereren.

Dit ebook staat vol nuttige informatie over leadgeneratie met behulp van je website. In een serie van blogposts zullen wij elke week een hoofdstuk bespreken en handvatten geven om ook van jouw website een succesvol leadgeneratie-instrument te maken. Deze week deel 4. Het gebruik van call-to-action’s

Use just one focused CTA per page. You can put it in different forms (text, buttons, images, etc.) and in different locations (top of page, bottom of page), but make sure they are consistent with each other and make the same offer.
– Act-On –

Het vierde onderwerp in het ebook is Call-to-action’s (CTA)

Bij de term call-to-action denken veel mensen gelijk aan een mooi vormgegeven knopje met een duidelijke tekst die tot actie aanspoort. Vaak niet alleen mooi vormgegeven, maar ook met een afwijkende kleur of lettertype zodat het knopje “eruit springt” en het oog van de lezer direct wordt getrokken naar de te nemen actie. Echter, een call-to-action is een oproep via een knop, afbeelding, banner of tekst, die bezoekers moet overhalen om een specifieke actie te ondernemen. Zie een call-to-action als een headline die de bezoeker direct tot actie aanspoort. Het is dan ook van belang dat een call-to-action duidelijk is en actief geschreven wordt. Maar wat maakt een call-to-action doeltreffend? Onderstaand drie tips die kunnen helpen.

Tip 1: Gebruik conversiegerichte woorden

Een doeltreffende call-to-action moet de lezer enthousiasmeren en aansporen om direct actie te ondernemen. Er zijn woorden die sterker en persoonlijk overkomen, waardoor de lezer zich direct aangesproken voelt. Denk bijvoorbeeld aan het gebruik van jij in plaats van u. Een call-to-action in de jij-vorm vermijdt ook dat je de hele tijd hem/haar moet gebruiken. Hoe persoonlijker, hoe krachtiger. Een ander conversiegericht woord is ‘gratis’. Diverse onderzoeken hebben getoond dat woorden als nieuw, gratis, eerste, direct of tijdelijk beschikbaar een positieve invloed hebben op het bereiken van de gewenste actie door de websitebezoeker. Door in te spelen op de emoties van een bezoeker, gaat deze persoon over naar het doen van de actie, als de aanbieding interessant genoeg is.

Tip 2: Maak je aanbieding exclusief

In lijn met de bovengenoemde tip voor het creëren van urgentie of schaarste, door het inspelen op de emoties van de bezoeker, is het doen van een “exclusieve” aanbieding een doeltreffende manier om hogere conversies te realiseren met call-to-action’s. Gebruik woorden als:

  • Slechts x aantal plaatsen beschikbaar;
  • Meld je aan voor x datum;
  • Profiteer nu van x korting;
  • Aantal stoelen is beperkt. Voorregistratie is verplicht.

Met deze tactiek wordt de gepercipieerde waarde en aantrekkelijkheid van je call-to-action positief beïnvloed en dus meer doeltreffend.

Tip 3: Plaats de call-to-action op de juiste plek

Moet een call-to-action bovenaan de pagina staan of onderaan? Een call-to-action kan overal op je website geplaatst worden. De gedachte is dat bovenaan de pagina de bezoeker direct kan zien wat de volgende stap is en hij/zij direct actie kan ondernemen. Onderaan de pagina lijkt de call-to-action soms verstopt en dus moeilijk vindbaar. Maar als de content interessant is, zal de lezer de call-to-action aan het einde aantrekkelijker vinden en de vervolgstap dus sneller nemen. En dit bevordert weer de conversieratio van de call-to-action.

Ten slotte een paar do’s en don’ts

Het creëren van doeltreffende call-to-action’s is een belangrijk onderdeel in het online leadgeneratieproces. Een call-to-action opent de deur naar conversies en meer leads. In aanvulling op de drie besproken tips, hier nog een aantal do’s en don’t’s.

Do’s

  • A/B test je call-to-action. Dit is de enige manier om te begrijpen wat werkt voor jouw doelgroep. Het is aan jou om door veel te testen te ontdekken welk plek de “sweet spot” is voor jouw doelgroep.
  • Gebruik meerdere call-to-action’s op een lange pagina. Om de aandacht van de lezer te behouden en de lezer meerdere kansen te geven om de vervolgstap te nemen, kan de call-to-action op verschillende manieren (afbeelding, tekstlink of button) en op diverse plekken op de pagina terugkomen. Zorg wel dat dit op een normale manier gebeurt. Als je in een winkel bent, wil je ook niet om de minuut benaderd worden met de vraag “kan ik je helpen?”.

Don’t’s

  • Focus op jouw propositie. Richt de call-to-action op de voordelen voor de lezer en niet op de kenmerken en USP’s van jouw producten en diensten.
  • De woorden “klik hier” of “verzend nu” vermijden. Ook wij bij Cloudselling maken ons hieraan weleens schuldig. Probeer waar mogelijk altijd termen te gebruiken die de inhoud van de aanbieding weergeven. Bijvoorbeeld “naar de vragenlijst” of “download je ebook om ook leads te genereren met je website”.

De call-to-action is vaak gekoppeld aan een formulier dat ingevuld moet worden om van de anonieme bezoeker een lead te maken. Dit maakt een call-to-action een belangrijk onderdeel van je website. Ontdek door middel van testen hoe jouw doelgroep reageert op jouw call-to-actions. Blijf experimenteren met vormgeving, kleuren, teksten en plaatsing en maak van je website een leadgeneratie-instrument.

Ebook van Act-On over het inzetten van de website als leadgenerator

Related Posts