Leads genereren met SEO doe je zo

Blog
j

30 september 2019

SEO is van essentieel belang voor het succesvol inzetten van je website als leadgeneratie-instrument. Potentiële kopers doen hun zoektocht online waardoor de vindbaarheid van je website steeds belangrijker wordt.

Buyers have the power to find and discover products at their own pace, and direct their own paths to purchase. They do this mostly online. This means that your website has become your single most important marketing asset.
– Act-On –

In het ebook van Act-On, “Turn your website into a Lead Generation Machine”, wordt beschreven hoe organisaties hun website kunnen inzetten om leads te genereren. Dit ebook staat vol nuttige informatie over leadgeneratie met behulp van je website. In dit blog vertellen we je over de inzet van SEO voor het genereren van leads.

Zoekmachine optimalisatie (SEO)

Zoekmachine optimalisatie (SEO) is een van de meest invloedrijke activiteiten die je kunt doen om de online vindbaarheid van je website te verbeteren. Door het toepassen van SEO op de webpagina’s kun je bezoekers aantrekken die op zoek zijn naar de producten en diensten die jij aanbiedt.

Start met een zoekwoorden analyse

Keywords of, in het Nederlands zoekwoorden genoemd, zijn belangrijk binnen elke SEO-strategie. Zoekwoorden definiëren wat een bedrijf doet en vormen de essentie voor het uitleggen welke producten en diensten worden aangeboden. In het kader van zoekmachine-marketing, zijn zoekwoorden essentieel voor het trekken van bezoekers naar je website. Zoekwoorden worden door SEO-specialisten gebruikt voor de vindbaarheid van websites via zoekmachines.

Er is geen magische formule voor het selecteren van de juiste zoekwoorden, maar de volgende activiteiten kunnen helpen:

  • Maak gebruik van keyword-tools;
  • Gebruik analyses van je webpagina’s;
  • Gebruik informatie van je doelgroep door bijvoorbeeld interviews met klanten te houden.

Er zijn drie vragen die je in je achterhoofd moet houden bij het vaststellen van je zoekwoorden.

  1. Welke woorden gebruikt mijn doelgroep bij het zoeken naar diensten en producten in mijn marktgebied?
  2. Hoeveel zoekopdrachten worden uitgevoerd met deze woorden?
  3. Hoeveel concurrentie is er voor die woorden?

Nadat de relevante zoekwoorden zijn geïdentificeerd, is het aan te raden om een zoekwoorden onderzoek te doen, door deze woorden op te zoeken in de belangrijkste zoekmachines. Google is bij verre de meest gebruikte online zoekmachine, maar voor een grondig trefwoord-onderzoek is het niet verkeerd om de top drie zoekmachines van jouw doelgroep te analyseren.

De top drie zoekmachines achterhaal je door deze vraag te stellen aan je klanten en natuurlijk via jouw webpagina-analyses. Een zoekwoorden onderzoek levert belangrijke informatie op over het gebruik van zoekwoorden door concurrenten. Daarmee wordt ook direct duidelijk hoe moeilijk of makkelijk het kan zijn om op basis van SEO je website succesvol in te zetten voor het genereren van nieuwe leads.

Optimaliseer je webpagina

Het identificeren van de juiste zoekwoorden is de eerste stap om je SEO-activiteiten op de website op orde te krijgen. Belangrijker dan het kiezen van de trefwoorden is het correct inzetten van de trefwoorden om op SEO-gebied succesvol te zijn met je website. Een groot onderdeel van SEO ligt opgesloten in content. Elke pagina is een stukje content en dat is geen uitzondering bij het schrijven van een webpagina.

De regels over organische vindbaarheid veranderen constant. Zoekmachines veranderen hun regels en met elke nieuwe update van zoekmachines zijn er weer aanpassingen aan de algoritmes die invloed hebben op de vindbaarheid van je webpagina. Er zijn echter een aantal plekken waar het gebruik van zoekwoorden cruciaal blijft voor een hoge vindbaarheid.

1. Zoekterm in de tekst

De gekozen zoekterm moet vaak genoeg voorkomen in de tekst zodat zoekmachines kunnen begrijpen dat de pagina over die ene zoekterm gaat. Echter moet de zoekterm niet te vaak voorkomen. Ideaal is om een pagina te schrijven van minstens 300 woorden en de gekozen zoekterm 1 à 2 in de eerste alinea te gebruiken. Gebruik de zoekwoorden op een natuurlijke wijze waardoor de pagina informatief en interessant is voor de bezoeker.

2. Zoekterm in de koptekst

Dit zijn de tags die als ‘koppen’ van verschillende grootten gebruikt worden op webpagina’s. Ze zijn gemaakt met HTML-tags in een hiërarchie van <h1> tot en met <h6> en je gebruikt ze om het begin van een nieuwe pagina-sectie aan te geven. Gebruik kopteksten op een natuurlijke manier. Denk aan het schrijven van een rapport. Je hebt een hoofdstuk dat onderverdeeld is in paragrafen en alinea’s.

Ga op dezelfde manier te werk bij het schrijven van de content voor je webpagina. Gebruik je zoekterm in de H1 en zolang het natuurlijk is ook in één of meerdere subkoppen. Maar: overdrijf hier niet mee. Als het voor een lezer onnatuurlijk is om overal het woord ‘marketing’ in de subkop te zien, doe dit dan niet. Zie de H1 als een krantenkop. In de H1 wil je de lezer kort en krachtig de essentie van de webpagina vertellen. In de H2 kun je meer uitweiden over het onderwerp. H3 kun je gebruiken voor subalinea’s onder de H2. Wij raden echter aan om dit spaarzaam te doen. H4 tot en met H6 wordt eigenlijk niet meer gebruikt.

3. Zoekterm in de paginanaam

In gedachte houdend dat een webpagina vergelijkbaar is met een krantenartikel en de H1 de belangrijkste zin is om de aandacht te trekken, is de naam van de webpagina ook essentieel. Bij zoekresultaten wordt de paginanaam getoond. Deze moet, net als de koptekst, bezoekers trekken naar je webpagina. Hanteer de volgende twee regels voor een goede paginatitel: maak een titel niet langer dan 55 tekens en gebruik de relevante zoekterm aan het begin van de omschrijving indien mogelijk.

4. Zoekterm in meta-omschrijving en alt-tag

De meta-omschrijving verschijnt als een beknopte omschrijving onder de paginatitel in zoekresultaten. Woorden in de meta-omschrijving die overeenkomen met de zoekactie van de bezoeker verschijnen vetgedrukt. Dit helpt bij het trekken van de aandacht van de bezoeker waardoor hij/zij gelokt wordt om te klikken op je webpagina. Via de meta-omschrijving dient de lezer direct te kunnen zien waarover de webpagina gaat en het moet aanzetten tot het doorklikken naar de website. Gebruik voor de meta-omschrijving maximaal 150 tekens.

De alt-tag is de omschrijving van afbeeldingen. Zorg dat achter één van de afbeeldingen op jouw pagina de zoekterm staat waar je op gevonden wilt worden. Zorg dat elke afbeelding op jouw website een goede omschrijving krijgt waar de afbeelding over gaat.

5. Zoekterm in de URL

De URL van de webpagina is het eerste SEO-element waar de zoekmachine-robot naar kijkt. Hierdoor is het zinvol om de relevante zoekterm in de URL te gebruiken. Gebruik geen underscores (liggende streep) om woorden in de URL te scheiden, maar een koppelteken (min-teken). Zoekmachines lezen koppeltekens als ruimten, maar lezen underscores als letters. Dit betekent dat bij het gebruik van een underscore de URL als één lang, betekenisloos woord wordt gezien door de zoekmachine-robot. Gelukkig worden spaties door de meeste website- en SEO-tools automatisch omgezet naar koppeltekens.

Uit dit artikel kunnen we concluderen dat de marketingtactiek SEO constant in beweging is. Gelukkig zijn er steeds meer tools op de markt die hulp bieden bij het optimaliseren van content voor het web. Houd bij het schrijven van je tekst rekening met de bovengenoemde punten, maar boven alles; schrijf voor je doelgroep en niet voor de zoekmachines. Met de juiste zoekwoordem zullen bezoekers jouw website met behulp van SEO vinden en met jou de interactie opzoeken, waardoor de website effectief ingezet kan worden als een leadgeneratie-instrument.

Aan de slag met SEO

Wil jij aan de slag met SEO maar weet je niet waar je moet beginnen? Vraag dan onze SEO-check aan. 

Weten wat we voor jou kunnen doen?

Neem dan contact met ons op via onderstaand formulier.