Laan van Zuid Hoorn 15, 2289 DC Rijswijk, Nederland
+31 (0)6 21472886

Leads genereren met SEO

SEO is van essentieel belang voor het succesvol inzetten van je website als leadgeneratie-instrument. Potentiële kopers doen hun zoektocht online waardoor de vindbaarheid van je website steeds belangrijker wordt.

Buyers have the power to find and discover products at their own pace, and direct their own paths to purchase. They do this mostly online. This means that your website has become your single most important marketing asset.
– Act-On –

In een recent verschenen ebook van Act-On, “Turn your website into a Lead Generation Machine”, wordt beschreven hoe organisaties hun website kunnen inzetten om leads te genereren. Dit ebook staat vol nuttige informatie over leadgeneratie met behulp van je website. In een serie van blogposts zullen wij elke week een hoofdstuk bespreken en handvatten geven om ook van jouw website een succesvol leadgeneratie-tool te maken. Deze week deel 2. Inzet van SEO voor het genereren van leads.

Deel 1 gemist? Lees het hier

Het tweede onderwerp in het ebook is SEO

In de vorige blogpost is beschreven hoe Content Marketing bijdraagt om met je website succesvol leads te genereren. Een onderwerp dat nauw verbonden is met Content Marketing is SEO. Zoekmachine optimalisatie (SEO) is een van de meest invloedrijke activiteiten die je kunt doen om de online vindbaarheid van je website te verbeteren. Door het toepassen van SEO op de webpagina’s, kun je meer bezoekers, die op zoek zijn naar precies de producten en diensten die jij aanbiedt, aantrekken.

Start met een keyword analyse

Keywords of, in het Nederlands, zoektermen zijn belangrijk binnen elke SEO-strategie. Zoektermen definiëren wat een bedrijf doet en vormen de essentie voor het uitleggen welke producten en diensten worden aangeboden. In het kader van zoekmachine-marketing, zijn zoektermen essentieel voor het trekken van bezoekers naar je website. Zoektermen worden door SEO-specialisten gebruikt voor de vindbaarheid van websites via zoekmachines.

Er is geen magische formule voor het selecteren van de juiste zoektermen, maar de volgende activiteiten kunnen helpen:

  • Maak gebruik van keyword-tools;
  • Gebruik analyses van je webpagina’s;
  • Gebruik informatie van je doelgroep door bijvoorbeeld interviews met klanten te houden.

Er zijn drie vragen die je in je achterhoofd moet houden bij het vaststellen van je zoektermen.

  1. Welke woorden gebruikt mijn doelgroep bij het zoeken naar diensten en producten in mijn marktgebied?
  2. Hoeveel zoekopdrachten worden uitgevoerd met deze woorden?
  3. Hoeveel concurrentie is er voor die woorden?

Nadat de relevante zoektemen zijn geïdentificeerd, is het aan te raden om een zoekterm-onderzoek te doen, door deze woorden op te zoeken in de belangrijkste zoekmachines. Google is bij verre de meest gebruikte online zoekmachine, maar voor een grondig trefwoord-onderzoek is het niet verkeerd om de top drie zoekmachines van jouw doelgroep te analyseren. De top drie zoekmachines kun je achterhalen door deze vraag te stellen aan je klanten en natuurlijk via jouw webpagina-analyses. Een zoekterm-onderzoek levert belangrijke informatie over het gebruik van de term door concurrenten en daarmee hoe moeilijk of makkelijk het kan zijn om op basis van SEO je website succesvol in te zetten voor het genereren van nieuwe leads.

Optimaliseer je webpagina

Het identificeren van de juiste zoektermen is de eerste stap om je SEO-activiteiten op de website op orde te krijgen. Belangrijker dan het kiezen van de trefwoorden is het correct inzetten van de trefwoorden om op SEO-gebied succesvol te zijn met je website. Een groot onderdeel van SEO ligt opgesloten in content. Elke pagina is een stukje content en dat is geen uitzondering bij het schrijven van een webpagina.

De regels over organische vindbaarheid veranderen constant. Zoekmachines veranderen hun regels en met elke nieuwe update van zoekmachines zijn er weer aanpassingen aan de algoritmes die invloed hebben op de vindbaarheid van je webpagina. Er zijn echter zijn een aantal plekken waar het gebruik van zoektermen cruciaal blijft voor een hoge vindbaarheid.

Zoekterm in de tekst

De gekozen zoekterm moet vaak genoeg voorkomen in de tekst zodat zoekmachines kunnen begrijpen dat de pagina over die ene zoekterm gaat. Echter moet de zoekterm niet te vaak voorkomen. Ideaal is om een pagina te schrijven van minstens 300 woorden en de gekozen zoekterm 2 of 3 keer in de eerste alinea te gebruiken. Gebruik de zoektermen op een natuurlijke wijze waardoor de pagina informatief en interessant is voor de bezoeker.

Zoekterm in de koptekst

Dit zijn de tags die als ‘koppen’ van verschillende grootte gebruik worden op webpagina’s. Ze zijn gemaakt met HTML-tags in een hiërarchie van <h1> tot en met <h6> en je gebruikt ze om het begin van een nieuwe pagina-sectie aan te geven. Gebruik kopteksten op een natuurlijke manier. Denk aan het schrijven van een rapport. Je hebt een hoofdstuk dat onderverdeeld is in paragrafen en alinea’s. Ga op dezelfde manier te werk bij het schrijven van de content voor je webpagina. Gebruik je zoekterm in de H1 en zolang het natuurlijk is ook in de overige subkoppen. Zie de H1 als een krantenkop. In de H1 wil je de lezer kort en krachtig de essentie van de webpagina vertellen.

Zoekterm in de paginanaam

In gedachte houdend dat een webpagina vergelijkbaar is met een krantenartikel en de H1 de belangrijkste zin is om de aandacht te trekken, is de naam van de webpagina ook essentieel. Bij zoekresultaten wordt de paginanaam getoond. Deze moet, zoals de koptekst, bezoekers trekken naar je webpagina. Hanteer de volgende twee regels voor een goede paginatitel: niet langer dan 55 tekens en gebruik de relevante zoekterm aan het begin van de omschrijving.

Zoekterm in meta-omschrijving

De meta-omschrijving verschijnt als een beknopte omschrijving onder de paginatitel in zoekresultaten. Woorden in de meta-omschrijving die overeenkomen met de zoekactie van de bezoeker verschijnen vetgedrukt. Dit helpt bij het trekken van de aandacht van de bezoeker waardoor hij/zij gelokt wordt om te klikken op je webpagina. Via de meta-omschrijving dient de lezer direct te kunnen zien waarover de webpagina gaat. Gebruik voor de meta-omschrijving maximaal 150 tekens.

Zoekterm in de url

De URL van de webpagina is het eerste SEO-element waar de zoekmachinerobot naar kijkt. Hierdoor is het zinvol om de relevante zoekterm in de URL te gebruiken. Gebruik de zoekterm in je URL. Gebruik geen underscores (liggend streep) om woorden in de URL te scheiden, maar een koppelteken (min-teken). Zoekmachines lezen koppeltekens als ruimten, maar lezen underscores als letters. Dit betekent dat bij het gebruik van een underscore de URL als één lang, betekenisloos woord wordt gezien door de zoekmachine-robot. Gelukkig worden spaties door de meeste website- en SEO-tools automatisch omgezet naar koppeltekens.

Uit dit artikel kunnen we concluderen dat de marketingtactiek SEO constant in beweging is. Gelukkig zijn er steeds meer tools op de markt die hulp bieden bij het optimaliseren van content en dus ook webpagina’s. Houd bij het schrijven van je tekst rekening met de bovengenoemde punten, maar boven alles schrijf voor je doelgroep en niet voor de zoekmachines. Met de juiste zoektermen en inzet ervan zullen de bezoekers jouw website met behulp van SEO vinden en door middel van je content met jou de interactie opzoeken waardoor de website werkelijk ingezet kan worden als een leadgeneratie-instrument.

Ebook van Act-On over het inzetten van de website als leadgenerator

Related Posts