Leads genereren met web analytics doe je zo

Blog
j

18 november 2016

Web analytics oftewel het verzamelen, meten, rapporteren en analyseren van websitegegevens vormt een belangrijke schakel in het genereren van leads via de website. Web analytics is niet alleen een proces voor het meten van het websiteverkeer, maar kan worden gebruikt als een instrument voor het verbeteren en optimaliseren van het contact met je doelgroep.

Het goed toepassen van web analytics resulteert in:

  • Een verhoogde efficiëntie op leadgeneratie en commerciële inspanningen
  • Verbeterde kwaliteit van leads
  • Verbeterde conversie van marketing leads naar sales leads

Website analyses vs website bezoekersanalyses

Is er een verschil dan? Jazeker!

Website analytics

De meeste website analytics programma’s, zoals Google Analytics, kijken naar prestaties van de website en trends over tijd met betrekking tot websitepagina’s en bezoekpatronen. De focus ligt op de website-optimalisatie en websiteprestaties. Met deze programma’s krijg je waardevolle informatie over de prestaties van je websitepagina’s, inclusief landingspagina’s. Hiermee ben je in staat om onderdelen van je webpagina te optimaliseren, het online verkeer naar je website te monitoren en de impact van de marketing activiteiten in kaart te brengen. Bij dit soort analyses krijg je informatie over unieke bezoeken, bekeken pagina’s, pagina’s per bezoek, bounce rates, gemiddelde tijd op de website en aantal conversies.

Website bezoekersanalyse

Website bezoekersanalyse programma’s (website visitor tracking), een vast component in vele marketing automation oplossingen, voorzien jou van informatie over de individuele bezoeker waardoor je bruikbare informatie verzamelt over de unieke potentiële prospect. Bij dit soort analyses kijk je naar het gedrag van een individuele bezoeker. Waar klikken ze op, welke content wordt gedownload en welke interactie is er met jouw website? Denk hierbij aan gegevens over de bezoekersfrequentie, over het type content die gelezen wordt en over wie zorgt voor welke conversie.

Het gecombineerde gebruik van beide toepassingen biedt een krachtig instrument voor de marketing- en sales-inspanningen. Web analytics biedt inzicht in de werking van je website en website bezoekersanalyse helpt bij het bijhouden van gedetailleerde informatie over de specifieke individuen en bedrijven die betrokken zijn bij jouw website. In feite is analyse op bezoekersniveau een gespecialiseerde vertakking binnen het domein van web analytics.

Benieuwd geworden naar de mogelijkheden van web analytics voor jouw organisatie? Plan een kennismakingsgesprek met ons in om jouw situatie te bespreken.

Weten wat we voor jou kunnen doen?

Neem dan contact met ons op via onderstaand formulier.