Laan van Zuid Hoorn 15, 2289 DC Rijswijk, Nederland
+31 (0)6 21472886

Leads genereren met web analytics

Web analytics oftewel het verzamelen, meten, rapporteren en analyseren van websitegegevens vormt een belangrijke schakel in het genereren van leads via de website. Web analytics is niet alleen een proces voor het meten van het websiteverkeer, maar kan worden gebruikt als een instrument voor het verbeteren en optimaliseren van het contact met je doelgroep.

In het recent verschenen eBook van Act-On, “Turn your website into a Lead Generation Machine”, wordt beschreven hoe organisaties hun website kunnen inzetten om leads te genereren. Dit eBook staat vol nuttige informatie over leadgeneratie met behulp van je website. In een serie van blogposts zullen wij elke week een hoofdstuk bespreken en handvatten geven om ook van jouw website een succesvol leadgeneratie-instrument te maken. Deze week deel 6. Het gebruik van web analytics.

Prospect’s engagement with your website delivers essential actionable intelligence that you can use to tailor how you market to different segments of prospects.
– Act-On –

Het goed toepassen van web analytics resulteert in:

  • Een verhoogde efficiëntie op leadgeneratie en commerciële inspanningen
  • Verbeterde kwaliteit van leads
  • Verbeterde conversie van marketing leads naar sales leads
Website analyses vs website bezoekersanalyses

Is er een verschil dan? Jazeker!

Website analytics

De meeste website analytics programma’s, zoals Google Analytics, kijken naar prestaties van de website en trends over tijd met betrekking tot websitepagina’s en bezoekpatronen. De focus ligt op de website-optimalisatie en websiteprestaties. Met deze programma’s krijg je waardevolle informatie over de prestaties van je websitepagina’s, inclusief landingspagina’s. Hiermee ben je in staat om onderdelen van je webpagina te optimaliseren, het online verkeer naar je website te monitoren en de impact van de marketing activiteiten in kaart te brengen. Bij dit soort analyses krijg je informatie over unieke bezoeken, bekeken pagina’s, pagina’s per bezoek, bounce rates, gemiddelde tijd op de website en aantal conversies.

Website bezoekersanalyse

Website bezoekersanalyse programma’s (website visitor tracking), een vast component in vele marketing automation oplossingen, voorzien jou van informatie over de individuele bezoeker waardoor je bruikbare informatie verzamelt over de unieke potentiële prospect. Bij dit soort analyses kijk je naar het gedrag van een individuele bezoeker. Waar klikken ze op, welke content wordt gedownload en welke interactie is er met jouw website? Denk hierbij aan gegevens over de bezoekersfrequentie, over het type content die gelezen wordt en over wie zorgt voor welke conversie.

Het gecombineerde gebruik van beide toepassingen biedt een krachtig instrument voor de marketing- en sales-inspanningen. Web analytics biedt inzicht in de werking van je website en website bezoekersanalyse helpt bij het bijhouden van gedetailleerde informatie over de specifieke individuen en bedrijven die betrokken zijn bij jouw website. In feite is analyse op bezoekersniveau een gespecialiseerde vertakking binnen het domein van web analytics.

De toegevoegd waarde van website bezoekersanalyse

Er zijn veel voordelen aan het gebruik van web analytics programma’s als Google Analytics. Toch willen wij jou attenderen op de toegevoegde waarde van programma’s die ook het bezoekersgedrag in kaart brengen. In deze blogserie staan wij stil bij het genereren van leads via de website en het converteren van de anonieme bezoeker in een bekende bezoeker. Als een websitebezoeker een formulier invult (het doel van een conversie-gedreven website), wordt door middel van een website visitor tracking tool de volledige historie bekend waardoor de marketing inspanningen beter afgestemd kunnen worden op de behoefte van de bezoeker. De juiste content kan verstuurd worden op basis van gedrag, notificaties kunnen worden ingesteld voor de marketing- en verkoopcollega’s en de ROI van marketing- en sales-inspanningen wordt zichtbaar en meetbaar.

Met het gebruik van tools zoals Act-On krijg je het beste van beide toepassingen. Veel marketing automation tools voorzien zowel in de analyses voor het optimaliseren van de website als in de analyses voor het bevorderen van de interactie met individuele bezoekers, passend binnen de aankoopbeslissingsfase van deze prospects. Wellicht een beetje kort door de bocht, maar als je de buyer persona, buyer journey en content strategie op orde hebt, ben je in staat via web analytics een conversie-gedreven website te realiseren die voor nieuwe leads gaat zorgen. Op deze manier verandert ook jíj jouw website in een leadgeneratie-instrument.

Ebook van Act-On over het inzetten van de website als leadgenerator

Benieuwd geworden naar de mogelijkheden van web analytics voor jouw organisatie? Plan een kennismakingsgesprek met ons in om jouw situatie te bespreken.

Related Posts