Als bedrijf kun je er niet aan ontkomen: de branding van jouw merk. In dit digitale tijdperk is het belangrijker dan ooit om er online voldoende aandacht aan te besteden. Want door online te laten zien wie je bent kun je klanten binnenhalen én aan je binden.

Wat is branding?

Branding zegt iets over jouw merk. Dit straal je uit naar de buitenwereld. Het positioneert jouw dienst of product in de markt en onderscheidt jou van je concurrenten. Branding is meer dan alleen een logo of een slogan. Het is een gevoel dat je meegeeft aan je publiek, waarmee je psychologisch een plekje in hun geheugen kan reserveren. Dit plekje in het geheugen is een spinnenweb van associaties dat het brein beïnvloedt op het moment dat er aankoopbeslissingen gedaan worden. En juist op dat moment wil jij het juiste zaadje geplant hebben met je merk, zodat jij top of mind bent. Doe je dit niet, dan gaat de concurrentie er met jouw klant vandoor.

Hoe zet je branding online in?

Online zijn er verschillende manieren om te laten zien wie je bent. Het belangrijkste middel voor bedrijven is zonder twijfel een website. Dit is de kern van je online marketing waarop vaak aankopen gedaan worden. Je kunt het daarom zien als een visitekaartje van je bedrijf. Door middel van visuals, vormen, beeld en tekst kun je jouw identiteit overbrengen op je publiek. Hoe je hier invulling aan geeft, is afhankelijk van wat jij wilt bereiken met je website.

Je online branding stopt echter niet bij het lanceren van je website. Ook in social media content, nieuwsbrieven, online advertenties en blogs en artikelen kun je jouw branding doortrekken. Dit zorgt voor eenheid en herkenbaarheid. En dus voor een trigger in het brein van de consument. Wanneer je je kanalen goed op elkaar afstemt, dan kunnen deze ervoor zorgen dat je consumenten ook daadwerkelijk je website bezoeken. Dat is de plek waar ze een afspraak maken, offerte opvragen of een aankoop doen. Kom maar door met die sales!

Aan de slag met online branding 

Genoeg theorie. Het is tijd om jouw online branding ijzersterk neer te zetten. Of om je bestaande online branding nog sterker te maken. Wij geven je 5 handvaten voor een stap in de goede richting. 

 

1. Identiteit

Zorg ervoor dat je identiteit helder is. Je identiteit kun je bepalen door jezelf af te vragen waar jouw bedrijf voor staat. Wat wil je uitstralen als bedrijf? Wat wil je bereiken met jouw dienst of product? Wat moeten mensen hierbij voelen? Om hier antwoord op te krijgen is het belangrijk om na te denken over je visie, missie, kernwaarden en ambities. Want zolang je zelf niet weet wie je bent, kun je dit ook niet uitstralen naar de buitenwereld.

 

2. Tone of voice

De tone of voice is de stem van je merk. Om deze te kunnen bepalen moet je weten wie je doelgroep is en hoe je deze aanspreekt. Heb je een volwassen doelgroep of een jongere? Spreek je jouw doelgroep aan met je of u? Communiceer je op een formele manier of is een losse manier van communiceren meer gepast? Zorg dat je manier van communiceren niet alleen aansluit op je doelgroep, maar ook dat het matcht met de identiteit van je bedrijf. Je kan er wel voor kiezen om je doelgroep met humor te benaderen omdat je dat leuk vindt, maar als je doelgroep daar niet op zit te wachten dan kan dat verkeerd vallen.  

 

3. Visueel

Het visuele aspect speelt een grote rol in je online branding. Dit is namelijk het eerste waar je publiek mee in aanraking komt zodra ze een online uiting tegenkomen. Gebruik visuals om in een fractie van een seconde de aandacht van je publiek te trekken. Heb je nog niet helder hoe dit eruit moet zien? Maak dan een moodboard met daarop een verzameling van kleuren, beelden, vormen en typografie die jouw merk representeren. Vraag anderen in jouw omgeving wat hun indruk is. Zo kun je peilen wat je uitstraalt en of dat in lijn ligt met jouw bedoeling. 

 

4. Content

Zorg dat de vorm van content je merk versterkt. Kies dus uitingen die ook écht bij jouw bedrijf passen. Voor een advocatenkantoor is het bijvoorbeeld interessant om vakinhoudelijke kennis te delen in de vorm van een artikel. Terwijl een detacheerder die traineeships aanbiedt er veel meer baat bij heeft om een video te verspreiden waarin je een dagje meeloopt met een trainee. Ook je kanaalkeuze moet haarfijn afgestemd zijn op je doelgroep. Verspreid alleen content op kanalen waarvan je weet dat jouw doelgroep zich daar bevindt. Zo kun je ze op een effectieve manier bereiken.  

 

 5. Consequentie

Tot slot de gouden tip: zorg ervoor dat je online branding altijd consistent is. In je boodschap, tone of voice, visuele uitingen, kanaalkeuze en momenten van communiceren. Doe je dit niet? Dan heb je niet meer de regie over het beeld dat je wilt creëren. Je publiek gaat een eigen beeld vormen, dat misschien niet het beeld is dat jij wilt uitstralen. Je wilt je publiek continu laten herinneren wie je bent en waar jouw merk voor staat. 

Wat is de kracht van jouw merk?

De conclusie is duidelijk: online branding bepaalt de kracht van jouw merk.  Om jouw merk zo goed mogelijk te kunnen branden, is het belangrijk om te bepalen waar jouw bedrijf voor staat. Dit bepaalt namelijk wat je uitstraalt naar je publiek. Hoe wil je dat jouw publiek je ziet? En belangrijker nog: wat hoop je hiermee te bereiken? Geef je merk waarde en geeft het vooral persoonlijkheid. Probeer het anders te doen dan de concurrent. Wanneer je jouw visie op papier zet, krijg je niet alleen meer duidelijkheid voor jezelf. Je publiek zal dit ook gaan ‘voelen’ wanneer ze in aanraking komen met je merk. 

Wellicht sta je op het punt jouw merk in de markt te zetten, of misschien is het wel tijd voor een rebranding. Heb je hier hulp bij nodig? Laat het ons dan weten. Onze online specialisten staan voor je klaar om je verder te helpen. 

Wil je meer tips voor jouw online marketing voor 2020? Download dan onze checklist met 25 tips!