Laan van Zuid Hoorn 15, 2289 DC Rijswijk, Nederland
+31 (0)6 21472886

7 Marketing Automation trends in 2019

marketing automation trends in 2019, wij zetten de 7 belangrijkste trends voor je op een rij.

Marketing Automation in de B2B sector gaat in 2019 grote stappen maken, daar is iedereen het wel over eens. De software tools geven steeds meer mogelijkheden om het gedrag van potentiële leads te voorspellen, personaliseren en zodoende op te anticiperen. Maar als je meer wil dan een geautomatiseerde verjaardagsmail, kom je voor de nodige uitdagingen te staan.Wat zijn de meest waardevolle Marketing Automation trends in 2019 voor de B2B? We zetten er 7 voor je op een rij.

Wil je graag een persoonlijk advies over Marketing Automation en de mogelijkheden voor je bedrijf? Plan dan een gratis demo in waarin onze specialisten je meer informatie geven over de functionaliteiten. 

1. Een gebruiksvriendelijk Marketing Automation platform laat je snel schakelen

Er zijn talloze apps en applicaties om verschillende kanalen in te zetten en marketingactiviteiten efficiënter te maken. Maar waarom meerdere programma’s gebruiken als het ook in één platform kan? Er zijn inmiddels verschillende Marketing Automation platformen (denk aan Act-On) op de markt die het heel toegankelijk maken om succesvolle campagnes op te zetten voor het genereren en nurturen van leads en het uitvoeren van marketingcampagnes. De platformen stellen steeds meer de klant centraal en passen de tools daarop aan.

Het inzichtelijk maken van alle data die verzameld wordt, wordt wel steeds complexer. Bedrijven kiezen er daarom steeds meer voor om de systemen in te laten richten door specialisten of bureaus. Zij zien veel meer doordat zij vaak in verschillende branches actief zijn en kunnen daardoor de systemen per bedrijf zo efficiënt mogelijk inrichten. Benieuwd naar de mogelijkheden voor jouw bedrijf? Contacteer ons team met Marketing Automation specialisten voor een persoonlijke demo.

2. Maak van een klant een ambassadeur voor je bedrijf

Voor bedrijven is het net zo belangrijk om bestaande klanten te behouden als het is om nieuwe klanten te werven. Immers, een tevreden klant is de gratis ambassadeur die ieder bedrijf wil hebben. In 2019 komt hier ook steeds meer nadruk op te liggen. Maar hoe maak je van een klant een ambassadeur? Marketing Automation geeft bestaande klanten eenvoudig meer aandacht.

Een simpel voorbeeld is de vraag voor een review na een aankoop, maar denk ook aan een herinneringsmail als er al een tijd niets is besteld. Het systeem registreert een klant, die een specifieke tijd niets heeft besteld, en stuurt een mail met suggesties op basis van aankopen uit het verleden. Als er nieuwe software of andere aanvullingen zijn voor de gekochte tool of dienst, kan dit ook middels een mail of gerichte social media campagnes aangegeven worden.

Klanten blijven zo verbonden met het bedrijf en krijgen gepersonaliseerde content op basis van hun interesses. Er wordt eerst voldoende data verzameld zodat een klant echt geholpen wordt.

3. Dankzij Predictive Lead Scoring kun je klantgedrag voorspellen

Een belangrijk onderdeel van de Marketing Automation trends in 2019 is predictive lead scoring. Door gebruik te maken van de data die iemand achterlaat op de website, kan een marketeer inschatten in hoeverre die potentiële lead het product of de dienst wil kopen. Denk aan:

  • Demografische gegevens: leeftijd, afstand tot het bedrijf etc.
  • Gedragsgegevens: Surfgedrag op de website, achterlating van email, likes op social media posts, aankopen in het verleden, afgebroken betalingen en verlaten winkelmandjes etc.

Uit alle microhandelingen op de website worden door het systeem patronen herkent, waardoor een marketeer precies kan zien welke leads de meest kans op conversie geven. Ze kunnen echter ook besluiten om leads die nog niet in de aankoopfase zijn, een informatieve boodschap te sturen. Zo kan een lead in alle fasen van het aankoopproces op de juiste manier benaderd worden. Denk aan:

  • Een potentiële lead leest drie verschillende blogposts over je product of dienst. Het systeem biedt dan automatisch een whitepaper aan met meer relevante informatie in ruil voor een email-adres. Sales doet vervolgens na een specifieke periode via de mail een voorstel.   

4. Met Predictive Analysis optimaliseer je marketingkanalen

Het voorspellen en anticiperen werkt niet alleen voor potentiële leads, maar ook bij het instellen van diverse marketingkanalen. Bedrijven als Facebook en LinkedIn hebben hierin al grote stappen gemaakt. Met de Marketing Automation tools die zij gebruiken, zie je eenvoudig wanneer een post in jouw doelgroep de meeste ROI draait. Je kunt zien welke eigenschappen de bezoekers hebben die op je advertenties reageren en of je beter op een ander tijdstip content in kunt plannen. Dit helpt je om je marketingactiviteiten steeds beter af te stemmen op je doelgroep, waardoor je een optimale ROI kunt creëren.

5. Door Kunstmatige Intelligentie (AI) geef je content op maat

Marketing Automation geeft een bedrijf de kans om één-op-één met de klant te communiceren, ongeacht waar ze in hun customer journey zijn. Waar de predictive lead scoring de stap in de customer journey van de lead identificeert, kan kunstmatige intelligentie (AI) vervolgens suggesties doen voor de specifieke content die naar de klant wordt gecommuniceerd. ‘Machine learning’ wordt dan gebruikt om de respons op de content toe te passen op nieuwe klanten. Is die respons niet zoals gehoopt (de content wordt genegeerd of de website wordt verlaten), dan suggereert het systeem in het vervolg een andere aanpak.

Een inmiddels veelgebruikte tool is de chatbot die eenvoudige vragen van klanten direct kan beantwoorden. Tevens gebruiken de bots kunstmatige intelligentie om te bepalen of de bezoeker voor het eerst op de website is en koppelen ze promoties aan de specifieke webpagina’s die bezoekers zien. De komende jaren verwachten we dat deze technologieën zich in een rap tempo verder ontwikkelen. Zo kunnen chatbots in de toekomst steeds complexere vraagstukken van klanten beantwoorden.

6. Geautomatiseerde gepersonaliseerde content geeft een optimale ROI

Gepersonaliseerde content is zeker niet nieuw. Jaren geleden werd het belang van ‘tailored content’ en het positieve effect op conversie al bewezen. Marketing Automation tilt deze trend echter naar een nieuw niveau.Doordat het systeem verschillende microhandelingen van potentiële leads opslaat, verkrijgen bedrijven een gedetailleerd profiel met gedragspatronen. Op basis daarvan kan de kunstmatige intelligentie in het systeem een suggestie doen voor specifieke content.

Voorbeelden zijn nu al te vinden bij Google en Amazon. De bedrijven weten snel waar een klant naar op zoek is en tonen aan de hand daarvan relevante producten. Ook de bekende ‘dit vind je misschien ook leuk’ of ‘deze producten vind je misschien ook interessant’ van Coolblue en Bol.com zijn simpele voorbeelden van geautomatiseerde persoonlijke content.

Maar het kan veel persoonlijker. Denk bijvoorbeeld aan audiovisueel materiaal voor scholen. Als een directeur van een basisschool de website bezoekt, ziet hij afbeeldingen van klaslokalen met kinderen tussen de 4 en 12 jaar. Content richt zich op het gebruiksgemak van de apparatuur en de extra lesmogelijkheden die dit materiaal biedt voor kleuters en de hogere klassen. Bezoekt een directrice van een universiteit de website, dan legt de content meer nadruk op de voordelen van audiovisueel materiaal bij colleges. Afbeeldingen van studenten die met elkaar in bespreking zijn, vormen een logische toevoeging. Het audiovisuele materiaal hoeft zo niet meer bestempeld te worden als ‘geschikt voor de basisschool’ of ‘geschikt voor de universiteit’, maar wordt voor iedere bezoeker online al gepersonaliseerd.

Aan de hand van deze gegevens kun je ook zeer gedetailleerde buyer persona’s aanmaken voor toekomstige marketingactiviteiten.

7. Natural Language Generation helpt je bij het creëren van content

Natural Language Generation(NLG) is een Marketing Automation tool waar we in 2019 ook veel van verwachten. Deze tool komt voort uit de ontwikkelingen in kunstmatige intelligentie en richt zich op het automatisch produceren van goed leesbare teksten. De software kijkt hierbij naar tekst en statistieken uit verschillende bronnen en combineert dit tot een artikel. De teksten houden rekening met SEO en lijken inmiddels sterk op teksten van journalisten. Als deze tool zich nog verder ontwikkelt, kunnen marketeers NLG gebruiken om snel waardevolle content te creëren. We voorspellen daarom ook dat de B2B sector steeds meer gebruik zal maken van op NLG-gebaseerde platforms en software.

Marketing Automation trends in 2019: een overzicht

Door de inzet van Marketing Automation kun je als bedrijf veel tijd besparen en productiever werken. Een potentiële lead wordt dankzij de technologie automatisch op precies het juiste moment in de customer journey met de juiste boodschap benadert. Aan de hand van het gedrag dat de potentiële lead vertoont in reactie op die boodschap, kun je bepalen of die lead een sales voorstel toegestuurd krijgt. Tevens kun je bestaande klanten een persoonlijke ervaring bieden. Klanten en potentiële leads leer je zo steeds sneller en veel beter kennen. De kunstmatige intelligentie en machine learning bepaalt automatisch de perfecte customer journey voor iedere klant voor een optimale conversie.

Meer informatie over B2B Marketing Automation

Wil je meer weten over B2B Marketing Automation? Neem dan gerust contact op met online marketingbureau Cloudselling. Wij vertellen je graag meer over de voordelen van een Marketing Automation platform voor jouw bedrijf.

Related Posts