Laan van Zuid Hoorn 15, 2289 DC Rijswijk, Nederland
+31 (0)6 21472886

Marketing Automation: Wat kun je ermee?

In een eerder verschenen blogpost hebben wij uitgebreid stilgestaan bij de argumenten die een marketeer kan gebruiken om het management en de directie te overtuigen om aan de slag te gaan met Marketing Automation. Een veel gestelde vraag naar aanleiding van die blogpost was ‘Wat kan er allemaal ondervangen worden in een Marketing Automation platform?’.

Dat Marketing Automation een hot topic is, blijkt ook uit het B2B Marketing Trendrapport gepubliceerd door Platform Innovatie voor Marketing. Dit rapport geeft aan dat 21% van de marketeers in 2017 aan de slag wil met Marketing Automation. Gezien de vragen die wij krijgen en ontwikkelingen omtrent Marketing Automation, geven wij in deze blogpost concrete voordelen en inzicht in de toegevoegde waarde van een Marketing Automation platform.

Marketing Automation platform: Welke functionaliteiten?

Als we het hebben over Marketing Automation denken de meeste mensen aan het automatiseren van e-mail marketingactiviteiten en het koppelen van een automatische response aan een website-actie. Door de technologische ontwikkelingen en de goede integratie van e-mail marketingtools met website-ontwikkeltools is dit inderdaad een eerste stap in het automatiseren van je online marketingactiviteiten. Het gebruik van een Marketing Automation platform behelst echter veel meer. Ook vanuit Cloudselling raden wij klanten aan om met e-mail marketing te beginnen en stapsgewijs meer te gaan doen. Het voordeel van een Marketing Automation platform is dat je in één integraal systeem verder kunt groeien tot een “volwassen” gebruiker met inzicht en grip op alle online (en offline) marketingactiviteiten en de bijdrage van elke activiteit tot het behalen van je marketing- en salesdoelstellingen. Een goed Marketing Automation platform biedt onder andere de volgende functionaliteiten:

  • E-mail marketing
  • Geautomatiseerde e-mail campagnes en het meten van de resultaten (drip campagnes en nurture campagnes)
  • Het automatiseren van response e-mailberichten (bedank-mail, bevestigingsmail, etc.)
  • Lead Management en automatisch verdeling van leads
  • Geautomatiseerde lead nurturing campagnes
  • Geautomatiseerde lead scoring
  • Aanmaken en beheer van landingspagina en formulieren
  • Website bezoekersanalyse (website visitor tracking)
  • Social Media marketing met functies om te delen, inclusief de integratie met je blogplatform
  • Inbound marketing, inclusief SEO-optimalisatie
  • Account-Based Marketing
  • Database marketing met mogelijkheden voor het maken van segmenten en geavanceerd list management
  • Integratie met CRM-systemen en automatische synchronisatie van data
  • Integratie met webinar tools met mogelijkheden voor het rechtstreeks beheer van registraties en het inplannen van opvolgacties
  • Funnel rapportages en data-analyses
  • Het ontsluiten van data over de bezoekers, bedrijven en online gedrag
  • Real-time waarschuwingen instellen voor medewerkers wanneer een specifiek persoon of organisatie een actie onderneemt op de website
Een goed Marketing Automation platform integreert een groot aantal functionaliteiten om de gehele Customer Journey succesvol af te kunnen dekken. Een goed Marketing Automation platform helpt bij het bouwen van je merk, het stimuleren van vraag en het uitbouwen van je (klant)relaties.

Elke maand organiseert Cloudselling de lunch-sessie “Marketing Automation: Wat kan ik ermee?”
Klik hier voor meer informatie en om je aan te melden

Hoe herken ik een Marketing Automation platform?

Afgelopen jaren zijn verschillende tools, systemen en apps ontwikkeld, die het beheer van (online) marketingactiviteiten hebben vereenvoudigd met grote efficiency als resultaat. Als specialisten op dit vakgebied, hebben wij ook diverse technologieën uitgeprobeerd en de revue laten passeren. Door het gemak van plug-ins en integratiemogelijkheden, zien wij dat organisaties initieel vaak erg enthousiast zijn over deze oplossingen. Na verloop van tijd wordt vastgesteld dat men uit het jasje is gegroeid. Een Marketing Automation platform biedt je een ruime jas, die je beetje bij beetje wordt gevuld. Hoe volwassener jouw marketingactiviteiten worden, hoe beter de jas gaat zitten. Op gegeven moment heb je een goed getailleerde jas. Op dat moment benut je ook alle functionaliteiten en haal je het maximale uit jouw investering. Maar hoe weet je of je te maken hebt met een deeloplossing of een complete oplossing? Een goed Marketing Automation platform heeft de volgende kenmerken:

  • Data-integratie, waarmee het analyseren van data en het verrijken van data mogelijk is vanuit één systeem
  • Geautomatiseerde workflows voor het ontwikkelen en uitvoeren van inbound en outbound marketingactiviteiten
  • Vanuit één systeem e-mailberichten, landingspagina’s en formulieren ontwikkelen en beheren
  • De mogelijkheid om stappen voorwaarts te zetten op het gebied van Lead Management door inzet van lead scoring, waardoor het verdelen van leads automatisch verloopt
  • Sales heeft inzicht in de inspanningen van marketing en toegang tot marketing gerelateerde informatie over individuele relaties
  • Volledige integratie met het CRM-systeem
  • Gebundelde rapportagemogelijkheden over de activiteiten van een contact (bijvoorbeeld: prospects, lead, klant, leverancier) met gedetailleerde informatie over het gedrag op een webpagina, een landingspagina, verstuurd e-mail, ingevulde formulieren etc.
  • Diverse rapportagemogelijkheden met verregaande analyses en dashboards met relevante stuurinformatie

Eén van de grootste bijdragen van een Marketing Automation platform is de mogelijkheid om grip en inzicht te krijgen op alle marketing inspanningen en vanuit één systeem data te ontsluiten die accuraat en betrouwbaar is. Dit bevordert de samenwerking tussen de afdelingen marketing en sales.

De beste toepassingen voor een Marketing Automation platform

Een goed Marketing Automation platform creëert een basis voor een goede samenwerking tussen marketing en sales. Onderstaand beschrijven wij een aantal toepassingen voor een goed Marketing Automation platform:

  • Efficiënter ontwikkelen en beheren van e-mail marketingcampagnes;
  • Overbodig maken van cold calling, door het toepassen van data-intelligentie, waardoor de afdeling sales inzicht krijgt in welke contacten gecontacteerd moeten worden en welke onderwerpen moeten worden besproken
  • Segmenteren van de database ten behoeve van het uitvoeren van doelgerichte, gepersonaliseerde campagnes
  • Ontwikkelen van lead nurturing activiteiten, met relevante content, die aansluit op de Customer Journey van de prospect
  • Verkrijgen van inzicht in en grip op het gedrag van een prospect gedurende het aankoopproces, waardoor sales op het juiste moment kan ingrijpen en de waarde van de contactmomenten wordt vergroot
  • Toepassen van lead scoring om de interesse van de prospect te monitoren en gepaste acties te ondernemen

  • Beschikbaar krijgen van (real-time) gesynchroniseerde database binnen het CRM-systeem, gedurende de gehele Customer Journey
  • Verbeteren van communicatie en informatiedeling tussen marketing en sales
  • Ontwikkelen van langdurige geautomatiseerde nurturing campagnes, teneinde leads in hun eigen tempo en met een minimale inspanning door de Customer Journey te leiden
  • Bundelen van de Social Media-werkzaamheden vanuit één platform, waardoor tijdswinst kan worden gerealiseerd
  • Inzichtelijk maken van de gehele Customer Journey en het klantgedrag ten behoeve van het optimaliseren van gerichte marketingcampagnes
  • Verkrijgen van inzicht in de ROI van marketingactiviteiten

Dit zijn slechts enkele toepassingen van Marketing Automation platforms voor organisaties. Marketing Automation maakt de marketinginspanningen efficiënter door ze onder te brengen in één integraal systeem. Door dit inzicht wordt de ROI van de marketingafdeling eindelijk volledig traceerbaar en weten we precies hoe de activiteiten bijdragen in het behalen van de marketing- en salesdoelstellingen.

LUNCH & LEARN

Marketing Automation biedt voordelen op diverse vlakken binnen de organisatie. Benieuwd naar de mogelijkheden bij jouw eigen organisatie? Meld je aan voor ons kosteloze Lunch & Learn die wij elke maand organiseren.

Misschien zijn jouw marketingactiviteiten al geautomatiseerd, maar wil je meer weten hoe jouw ROI volledig traceerbaar kan worden. Ook dan verwelkomen wij jou graag op de Lunch & Learn sessie.

Related Posts