Het is sinds april 2017 mogelijk om een Lead Generation Form (leadgeneratie-formulier) bij een LinkedIn sponsored updates toe te voegen. Wat doet zo’n formulier precies, en waarom zou je het gebruiken? Wij testten de nieuwe functionaliteit voor je.

Wat is het Lead Generation formulier?

Lead Generation Forms zijn alleen beschikbaar voor sponsored updates. In plaats van de gebruiker naar je website te sturen, behoud je de gebruiker in het LinkedIn-domein. Wanneer de gebruiker op jouw update klikt, wordt hij of zij automatisch naar een leadgeneratie-formulier gestuurd. Hier krijgt de gebruiker de mogelijkheid om het formulier in te vullen en te versturen. De gegevens van de gebruiker kun je vervolgens eenvoudig downloaden via de LinkedIn Campaign Manager. Je kunt Lead Gen Forms gebruiken voor onder andere contactmomenten, downloads en registraties.

Voordelen van Lead Gen Forms

In de eerste instantie was het even zoek naar de meerwaarde van Lead Gen Forms. Maar al snel werden de voordelen duidelijk.

  • Allereerst blijven mensen binnen het LinkedIn-domein. Dit levert een stukje gebruikersgemak op.
  • Ten tweede is het formulier (voor zover mogelijk) al automatisch ingevuld met de gegevens van de gebruiker. Dit verlaagt een drempel: mensen zullen het formulier eerder versturen.
  • LinkedIn biedt mogelijkheid om het volledige formulier zelf in te richten. Je kunt dus een boodschap meesturen, een bedankpagina invullen en zelf kiezen welke velden je wilt tonen.
  • Als laatste is het leadgeneratieformulier een mooie optie als je eigen website nog geen duidelijke conversiepaden heeft.

Nadelen Lead Gen Forms

Het grootste nadeel van het leadgeneratieformulier is dat mensen nog niet gewend zijn om op deze manier te converteren. Soms klikken ze te snel door, en zijn de gegevens al verstuurd voordat ze volledig zijn. Dit zorgt ervoor dat niet alle leads kwalitatief zijn. Daarnaast is een LinkedIn-profiel vaak gekoppeld aan een privé e-mailadres. Dit betekent dat leads ook via hun privégegevens benaderd worden. Zeker in de B2B-markt wordt dit niet altijd gewaardeerd.

Het instellen van de formulier is niet ingewikkeld, maar kost wel tijd. Bovendien: als een formulier eenmaal is opgezet, kan het niet worden aangepast.

Conclusie: wees specifiek voor kleine doelgroep

We hebben inmiddels bij twee klanten het Lead Gen Formulier getest. Ik ben tevreden over de resultaten. Zowel in de detacheringsmarkt als de dienstverlenende markt was de conversieratio hoog.

De Lead Gen Formulieren scoren het beste resultaat wanneer je iets specifieks aanbiedt bij een kleine doelgroep. Gebruikers zijn eerder geneigd om te converteren als de update directe raakvlakken heeft met hun vakgebied.

Zoals bij elke nieuwe functionaliteit is het even zoeken naar de juiste toepassing, maar ik ga het Lead Gen Formulier zeker vaker inzetten.