Het nieuwe jaar is van start! De discussie of je ‘twintig-twintig’ of ‘twee-duizend-twintig’ zegt is uitgebreid gevoerd bij ons op kantoor. Ik ga voor ‘twintig-twintig’. Dat bekt toch net wat lekkerder. Ook hebben wij de online marketing trends voor 2020 besproken. We zijn het er allemaal over eens, online marketing voor B2B is nog steeds flink in ontwikkeling en zal dat de komende jaren ook blijven.

Ik geef je in dit blog een aantal trends die Cloudselling heeft gespot voor dit jaar in social media, webdesign, SEO, marketing software en account based marketing.

 

Social media trends

Ook in 2020 is social media onmisbaar. De drie grootste trends voor het komende jaar zijn:
 

influencer marketing
Ephemeral content

Ephemeral content is content die tijdelijk zichtbaar is en na een bepaalde tijd weer verdwijnt. Denk aan de Stories op onder andere Instagram. Dit zijn laagdrempelige berichten die oproepen tot interactie. Deze vorm van content wordt steeds populairder: 98% van de gebruikers op Instagram gebruikt Stories met regelmaat. Het is daarom belangrijk om je in 2020 niet alleen te focussen op tijdlijn-posts, maar om ook ephemeral content voldoende aandacht te geven.

Groepen

Op social media willen mensen steeds meer met elkaar delen. Denk aan een mening over een product of een persoonlijke ervaringen met een dienst. Door middel van Groepen op Facebook of LinkedIn worden steeds vaker kleine communities gevormd waarin dergelijke onderwerpen besproken worden. Sinds kort is het zelf mogelijk om als bedrijfspagina deel te nemen aan een groep, waardoor je jezelf kunt laten zien en horen. Houd interessante groepen dus zeker in de gaten.

Live streaming

Zo’n 80% van de mensen geeft aan liever een video te kijken dan een blog te lezen. Met live streaming in opkomst zal de populariteit van video alleen nog maar toenemen. Live video maakt persoonlijke interactie mogelijk. Facebook en Instagram bieden deze functionaliteit al een tijdje aan en ook LinkedIn maakt het sinds kort mogelijk om “live te gaan”. Zo kun je bijvoorbeeld seminars, trainingen of events live hosten via jouw social media kanalen.

Webdesign trends

Ook design is onderhevig aan trends. We hebben er vijf voor je op een rijtje gezet.

Big = beautiful

De afgelopen jaren zijn er al heel wat typografietrends voorbijgekomen: bewegende letters, vervormde letters, grote letters. Dit jaar zullen de letters groot en bold zijn, waardoor ze extra zullen opvallen en de boodschap duidelijk wordt weergegeven voor je bezoekers.

Glow in the dark

Had jij vroeger ook van die glow in the dark sterren op je plafond geplakt? Dan zal deze trend waarschijnlijk wat nostalgisch klinken. Dit jaar gaan we namelijk aan de slag met glow in the dark designs. Dit zijn paarse, blauwe en roze tinten in combinatie met een donkere achtergrond. Deze felle kleuren lijken op een donkere achtergrond net neon.

Dark mode

Is al die kleur niets voor jou? Dan is er de dark mode die je kunt toepassen op je website. Er wordt hier gebruik gemaakt van een donkere achtergrond met hier en daar kleine kleurrijke accenten. Hiermee kun je de aandacht trekken naar belangrijke content op de pagina. Het is voor de ogen ook veel prettiger om te lezen vanaf een donker design.

Black & White

Of wat dacht je van een zwart/wit design. Saai? Integendeel! Je kunt met een zwart/wit design juíst gebruik maken van typografie en gave visuals om een onderscheidende website te creëren. De zwart/witte trend komt elk jaar wel terug en ook dit jaar staat ‘ie weer op het lijstje.

3D

We sluiten de webdesign trends af met 3D effecten. 3D effecten in webdesign zijn niet nieuw, maar we zien het wel steeds meer op webpagina’s. Het zorgt voor dynamiek op je pagina en het maakt je pagina minder plat. Met de 3D effecten kun je je bezoekers ook sturen naar een belangrijke CTA op de pagina.

Bekijk in alle voorbeelden van de webdesign trends van 2020 »

SEO trends

De SEO trends variëren ieder jaar, maar er zijn een aantal waardevolle blijvers. Drie tips die onafhankelijk zijn van technische ontwikkelingen, die je op korte termijn kunt toepassen en ook op lange termijn nog werken:

Geen bot-teksten meer

Sinds Google de BERT-update heeft uitgerold, is het belangrijker dan ooit om te schrijven voor je bezoeker. Kromme zinnen die op de Google-bots gericht zijn (Wij verkopen auto Audi zwart) worden nu afgestraft. Google is inmiddels slim genoeg om te begrijpen dat in de zin ‘Wij verkopen zwarte Audi’s’ de zoekwoorden ‘zwart’  en ‘Audi’ aan elkaar gekoppeld zijn en dat het een auto is. Houd de zoekwoorden waar je op gevonden wilt worden in je achterhoofd, maar schrijf de tekst zoals je het zou uitspreken.

De SEO-waarde van influencers

Mensen zitten niet te springen om opdringerige advertenties. Authentieke informatie van een betrouwbare bron bepaalt voor een groot deel of een product of dienst gekocht wordt. Influencers spelen daarom een steeds grotere rol in de marketingwereld. Wat SEO hiermee te maken heeft? Backlinks. Google geeft nog steeds veel waarde aan backlinks. Een samenwerking met een influencer in een relevant vakgebied kan daarom niet alleen merkbekendheid geven en leads verzorgen, maar je ook een boost in de zoekresultaten geven.

Verover pagina 1

Google heeft steeds meer soorten rich snippets beschikbaar: van beoordelingen tot FAQ’s. Al deze snippets nemen een groot deel van de pagina in en trekken de aandacht. Hoe je hier goed voor kunt scoren verschilt per product en dienst, maar voor iedere rich snippet bestaat een optimale tekststructuur.

Wil je bijvoorbeeld scoren met een FAQ, dan moet je de informatieve tekst insteken met een vragenstructuur. Wil je scoren met een product, dan is het belangrijk om prijsinformatie en voorraadinformatie toe te voegen. Belangrijk is hierbij dat je dit stuk duidelijk maakt voor de bot. Voeg je een prijs toe, zet dit dan niet in een lopende tekst, maar zet dit in de backend echt als apart stuk in je structured data markup. 

Wil je weten of jouw website SEO-proof is? Wij kunnen een gepersonaliseerde SEO check uitvoeren »

Marketing software

Ook marketing software is constant in ontwikkeling. Komend jaar gaan Customer Data Platforms (CDP) een grotere rol spelen.

Customer Data Platforms

In november 2019 was ik op de Customer Data Conference van Frankwatching. Hier hoorde je het al veel terugkomen: Customer Data Platforms. Dit is een softwarepakket voor marketeers, waarmee een database met real-time klantprofielen vormt. De reden waarom bedrijven hier steeds meer naartoe bewegen is omdat je in marketing met steeds meer databronnen te maken hebt. Om er een paar te noemen: social media, Google Analytics, marketing automation platforms, CRM, e-mailing tools, etc. Grote bedrijven hebben soms wel honderden bronnen beschikbaar waaruit klantdata wordt gehaald.

Al deze databronnen koppel je aan het CDP en hier worden real-time klantprofielen gevormd. Alle verschillende type klantgegevens wordt aan elkaar gelinkt en vullen elkaar aan. Een goed werkend CPD zorgt ervoor dat je veel beter begrijpt wat je klant beweegt en wat je gedurende zijn klantreis het beste kan doen om de kans op een conversie te vergroten.

Een van de redenen waarom Customer Data Platforms in opkomst zijn is omdat ze helpen bij personalisatie. Volgens Harvard Business Review kan je met personalisatie je omzet met 5 tot 10 procent laten groeien en de efficiëntie van je marketing uitgaven wel met 10 tot 40 procent. Met gepersonaliseerde data die je verzamelt in het CDP kan je klantprofielen op een verschillende manier benaderen. Dit doe je bijvoorbeeld via je website, email of landingspagina. Omdat bezoekers zich meer aangesproken voelen zal het aantal conversies toenemen.

Dus wil je aan de slag met personalisatie? Denk dan in 2020 na over een Customer Data Platform.

Account based marketing

Een van de trends van de laatste jaren binnen marketing is account based marketing. Ook in 2020 zien experts dat account based marketing een belangrijke tactiek is voor het genereren van nieuwe leads en / of het benutten van up-sell en cross-sell mogelijkheden. Dat is geen verrassing. De strategie voor account based marketing rust op belangrijke pijlers voor succesvolle organisaties, namelijk:

  • Personalisatie (in marketing en communicatie)
  • Effectieve samenwerking tussen marketing en sales
  • Focus op winstgevende klantprofielen

Is account based marketing nieuw voor je? Lees wat account based marketing is en het verschil met inbound marketing.

Benut bestaande data voor een succesvolle aanpak voor account based marketing

Veel organisaties hebben de afgelopen jaren met behulp van diverse marketing tools een grote hoeveelheid data verzameld over hun doelgroep. Onder andere met Customer Data Platforms zoals hierboven beschreven. Deze data kan eenvoudig gegroepeerd worden ten behoeve van account based marketing. Volg het stappenplan en breng jouw organisatie, diensten en proposities top of mind bij jouw top accounts.

Stap 1: Identificeer je doelaccounts

Stap 2: Bepaal je campagnedoelen

Stap 3: Kies je marketing kanalen

Stap 4: Voer een pilot campagne uit

Stap 5: Start retargeting-advertentiecampagnes en personaliseer je landingspagina’s

Stap 6: Laat marketing en sales afdeling nauw samenwerken

Stap 7: Gebruik data/insights van bestaande klanten om nieuwe accounts te identificeren

Stap 8: Meten en bijsturen

Lees de uitgebreide versie van dit stappenplan »

Maak gebruik van dit plan om ook jouw marketing tactiek een impuls te geven en nieuwe mogelijkheden te ontdekken bij bestaande organisaties. Je weet “stiekem” meer dan je denkt over een account.

Meer online marketing tips voor 2020

Ben je geïnspireerd geraakt om voor komend jaar aan de slag te gaan met jouw online marketing? Download dan ook de online marketing checklist met 20 tips voor de verbetering in de vindbaarheid in zoekmachines.