Bij het bepalen van de online marketing trends in 2021 voor de B2B-industrie kijken we naar twee overkoepelende thema’s: het personaliseren en automatiseren van marketing. Twee onderwerpen die lijnrecht tegenover elkaar lijken te staan, maar niet zonder elkaar kunnen. Als onderneming wil je tenslotte klanten zo persoonlijk mogelijk benaderen, zonder dat het veel tijd kost. Onmogelijk? Niet als je de juiste marketing strategie gebruikt 

De B2B-marketing trends in 2021

In onderstaande lijst vind je dé 12 online marketing trends in 2021, gespecificeerd voor de B2B-industrie. Daarnaast geven we bij iedere trend een praktische tip die je zelf direct toe kunt passen. De eerste helft van de tips gaan dieper in op personalisatie in marketing, de laatste helft geeft inzichten in de automatisering in marketing en de kansen die daar liggen.  

Benieuwd waar jouw bedrijf staat met online marketing en wat de volgende stap kan zijn? Wij nodigen je graag uit voor een kennismaking om te laten zien wat wij voor je kunnen betekenen.  

Personalisatie in marketing

Ook voor de B2B-industrie is het inmiddels een noodzaak om aandacht te schenken aan personalisatie in de marketing. De ‘gunfactor’ die je in het verleden kreeg door mensen persoonlijk te spreken, wordt nu vaak al online toebedeeld als klanten onderzoek doen naar producten of diensten. Als tevreden klanten jou aanraden, zien nieuwe klanten als eerst jouw website. Om die website boven anderen uit te laten stijgen, is een persoonlijke ervaring onmisbaar. Je stemt de inhoud van de marketing dan zoveel mogelijk af op het individu (ten opzichte van een massale oproep) zodat je meer persoonlijke betrokkenheid creëert. 

1. Influencer marketing: omdat hij het zegt

Influencer marketing is een trend die afgelopen jaren een enorme vlucht heeft genomen. Voor bijna iedere niche zijn influencers beschikbaar en uit meerdere onderzoeken blijkt dat klanten deze influencers veel betrouwbaarder vinden dan een celebrity of een vertegenwoordiger van het merkDit vertrouwen is vaak zo sterk dat een promotie van een influencer voor een sterke toename in aankopen kan zorgen. Met de opkomst van kunstmatige intelligentie wordt het ook steeds eenvoudiger om de juiste influencer aan je product of dienst te koppelen. Ook helpt deze technologie bij het identificeren van nepvolgers, betrokkenheid van volgers en het genereren van een positief rendement op de investering.  

Tip: Benieuwd hoe je moet beginnen met het vinden van influencers? Kijk dan eerst bij de beurzen en evenementen waar je zelf naartoe bent gegaan om te netwerken. Wie zijn daar de sprekers? Deze mensen zijn de influencers die jouw product of dienst kunnen promoten naar een grotere doelgroep.  

2. Representatief en inclusief zijn

De authenticiteit die influencers bezitten, moet vervolgens doorgetrokken worden naar je website en social media kanalen waar ze naar verwijzen. Zorg dat je bedrijf echt een authentieke uitstraling heeft en niet als ‘een-in-een-dozijn’ kan worden gezien. Als de koppen op de voorpagina’s ons iets leert, is dat wel dat inclusiviteit en gelijkheid van alle groepen in de bevolking een duidelijke plaats krijgt in de huidige samenleving. Laat dat ook zeker naar voren komen in je marketingactiviteiten. 

Tip: Je kunt snel een begin maken met het versterken van je bedrijfsidentiteit en inclusiviteit een plek geven. Maak je bijvoorbeeld gebruik van stockfoto’s of rechtsvrije afbeeldingen op je website? Controleer dan of de afbeeldingen een mooie weerspiegeling van de mensen in de samenleving zijn. Extra plus als je zelf foto’s maakt van de mensen die bij je bedrijf werken. Dit oogt nog veel persoonlijker!

3. Milieuvriendelijk: gewoon groen doen

Het milieu staat steeds hoger op de agenda bij bedrijven. Het is niet meer genoeg om een goed product of dienst te leveren, het moet ook zo groen mogelijk. En dit kan op verschillende manieren: zonnepanelen op je dak, alle administratie gedigitaliseerd of alleen elektrische auto’s van de zaak bijvoorbeeld. Lever jij een (deels) groen product of dienst aan bedrijven, dan kunnen zij dat ook weer gebruiken bij de promotie van hun diensten of producten.  

Tip: In veel gevallen maakt jouw bedrijf al gebruik van milieuvriendelijke materialen en/of processen. Maak je gebruik van gerecyclede verpakkingsmaterialen? Meld dit dan kort op de website waar relevant. Doneer je bij iedere aankoop een bedrag aan het Wereld Natuur Fonds? Het laat bezoekers die twijfelen tussen bedrijven zien datje verder kijkt dan alleen het bedrijf. In steeds meer gevallen geven klanten daarom ook de voorkeur aan bedrijven die laten zien dat ze groen bezig zijn. 

4. Klantensegmentatie: relevantie aub

Niet nieuw, wel opnieuw populair geworden: het segmenteren van het klantenbestand. Het concept is ook vrij simpel: je sorteert je klanten op basis van een aantal kenmerken. Welke dit zijn, bepaal je zelf. Nieuwe klanten moeten bijvoorbeeld eerst een bepaalde hoeveelheid informatie hebben gelezen voordat ze benaderd mogen worden door sales. Of bestaande klanten die al een jaar een software-pakket afnemen, krijgen een uitnodiging voor een webinar met updates.  

Tip: Ben je nog niet begonnen met klantsegmentatie? Probeer dan niet te veel tegelijk. Focus je eerst op bijvoorbeeld het aantal jaren dat een klant al klant is. Een klein gebaar, maar een mooi moment om een jarenlange klantrelatie iets toe te sturen. Een andere optie? Kijk naar de diensten of producten die ze afnemen. Als er een duidelijk onderscheid bestaat tussen klanten die een compleet softwarepakket afnemen en klanten met modules, dan kun je die groepen splitsen. Wij adviseren je graag bij het segmenteren en optimaliseren van je klantenbestand.  

5. Snackable content: 1, 2, gekocht

We verwachten dat de hoeveelheid ‘snackable content’ in 2021 alleen maar verder toeneemt. Snackable content is korte content die tot 2 minuten duurt en gemakkelijk te ‘verteren’ is. Denk hierbij aan afbeeldingen, maar ook animaties, GIFs, Memes, Web Stories, Vlogs en Grafieken. Deze korte content blurbs zijn perfect voor social media om snel en doelgericht content te verspreiden. Daarnaast passen ze ook prima in een artikel of advertentie om de aandacht te trekken.  

Tip: Kies één onderwerp waar jouw klanten echt interesse in hebben. Verdeel dit onderwerp in subonderwerpen en maak daar snackable content van. Plan dit vervolgens in gedurende het jaar, waarbij je iedere keer weer terug kunt verwijzen naar het hoofdonderwerp. Wil jij niet alleen de aandacht trekken, maar ook je volgers mee laten doen? Combineer de snackable content dan met interactieve content.    

6. Interactieve content: mijn mening doet ertoe

Interactieve content is ook niet echt nieuw te noemen, maar valt sinds kort wel onder de trends. Waar onderdelen als een weggeefactie of een story eerst vooral gezien werden als ‘leuk voor erbij’, is het inmiddels een waardevol onderdeel van je marketing strategie. De interactieve content is ook verder uitgebreid met 360 graden videos, geïntegreerde vragenformulieren, apps, quizzes en polls. Het trekt de aandacht en geeft je klanten de mogelijkheid om mee te denken en mee te doen. Je vraagt de mening van je klanten en dat wordt erg gewaardeerd. Op een laagdrempelige manier kom je zo ook te weten wat de wensen en behoeften van je klanten zijn. Deze waardevolle data kun je vervolgens gebruiken voor het optimaliseren van je diensten en producten.

Tip: Heb je nu (nog) geen budget om een bedrijfsapp te laten maken? Start dan kleiner en zet bijvoorbeeld een poll in een story waarin je kijkers een meerkeuzevraag laat beantwoorden. Niet alleen leuk om aan mee te doen, je krijgt ook een minionderzoek dat je kunt gebruiken voor je bedrijf. Een andere bewezen formule: zet een e-book op je website met meer informatie over de dienst die je levert en een aantal tips die lezers direct kunnen toepassen. Hoe je deze lezers vervolgens omzet naar tevreden klanten, is weggelegd voor het automatiseringsdeel van de trends, marketing automation.

Automatisering van marketing: achter de schermen

Bij het automatiseren van marketing besteden marketeers veel aandacht aan de technische optimalisatie. De marketing ‘achter de schermen’ zoals marketing automation en SEO worden geoptimaliseerd en verfijnd. Nieuwe en bestaande klanten zien deze inspanningen niet, maar hebben er wel profijt van. Door de technische kant van je marketing goed uit te voeren, krijgen nieuwe klanten een feilloze binnenkomst en bestaande klanten een individuele ervaring waardoor ze nog lang klant zullen blijven. 

7. Marketing automation: tevreden in de funnel

De verjaardagsmail met korting is slechts het topje van de ijsberg dat marketing automation heet. Met het juiste softwarepakket ziet de salesafdeling direct welke klanten ze kunnen benaderen voor bepaalde diensten. Ook kun je eenvoudig klanten automatisch opsplitsen in verschillende doelgroepen (zie ook de klantsegmentatie). Op basis van de artikelen en producten die klanten in mails aanklikken, stuur je ze vervolgens alleen de informatie waar ze interesse in hebben. Meer kliks, meer aankopen, én tevreden klanten.

Tip: Er zijn verschillende marketing automation softwarepakketten beschikbaar voor allerlei budgetten. Kies eerst voor een basispakket zodat je niet overweldigd wordt door keuzes en modules, en breidt de software uit zodra je klantenbestand groeit. Wij adviseren je graag over welk softwarepakket het beste past bij de huidige fase van je bedrijf.

8. Shopping campagnes: maak het makkelijk

Lever je producten aan bedrijven? Maak het dan zo makkelijk mogelijk om deze producten te kopen. Inmiddels hebben veel grote social mediakanalen als Facebook, Pinterest en Instagram marketplaces uitgerold. Ook de zoekmachines zitten niet stil; Google heeft in 2020 de Google Actions Marketplace opgezet, dat in 2021 wereldwijd beschikbaar wordt. Klanten zien niet alleen Google Shopping Advertenties, maar het product direct kopen in Google zonder door te klikken. Maak hier gebruik van. Laat producten niet alleen op je bedrijfswebsite staan, maar importeer ze ook naar andere relevante kanalen voor meer omzet.

Tip: Start met één shopping campagne die goed aansluit op de marketingactiviteiten die je al onderneemt. Heb je al een Instagram, dan kun je nu een winkel openen op Instagram. Adverteer je al in Google Shopping, dan is Google Actions Marketplace een aanrader.

9. De featured snippet: positie 0 in Google

Google heeft inmiddels veel manieren om op te vallen in de zoekresultaten. De featured snippet is daar één van. Ook wel positie zero genoemd, komt dit resultaat bovenaan de pagina te staan. Onderstaand een screenshot van een snippet over screenshots:

featured snippet van screenshot

Tip: Hoe kun je kans maken op die featured snippet? Een combinatie van vraag en antwoord in de tekst is de oplossing. Gebruik korte, duidelijke vragen als H2 in je artikel of productomschrijving en beantwoord die direct kort en bondig in de tekst daaronder. Google kan dit dan registreren en je die mooie positie gunnen.

10. Video SEO: ook bovenaan in Youtube

SEO is niet alleen weggelegd voor nieuwsartikelen, maar ook noodzakelijk als je afbeeldingen en video’s wilt laten ranken in Google. Youtube is inmiddels de op twee-na grootste zoekmachine ter wereld. Wel zo prettig als je daar ook op de eerste pagina rankt. Bekende videothema’s die in 2021 goed ranken in Youtube zijn how-to-videos, reviews, tutorials, grappige video’s en fitness videos. Kijk bij het bedenken van onderwerpen voor video’s voor de producten of diensten ook naar je klantenbestand. Hoe willen zij geïnformeerd worden over je diensten? Waar hebben ze echt iets aan?

Tip: Controleer eerst de afbeeldingen en video’s die je al tot je beschikking hebt. Zijn alle afbeeldingen voorzien van een goede titel zodat klanten de producten zien als ze ernaar zoeken? Het zoekwoord moet hierbij zo ver mogelijk vooraan staan. Heeft de video tekstoverlays en ondertiteling? Hebben alle video’s links naar je website? En hebben de pagina’s waar de video’s naar verwijzen ook contactmogelijkheden?

11. Voice Search: wat zei je?

Vorig jaar hadden we voice search als trend al even genoemd, en in 2021 spelen stemgestuurde apparaten een nog grotere rol. Klanten stellen steeds meer vragen aan apparaten, die vervolgens voor hen gaan zoeken. Des te belangrijker als je dan ook als antwoord op die vragen gevonden wordt.

Tip: Controleer welke informatie je nu op de website hebt staan. Bedenk vervolgens hoe klanten op deze pagina kunnen komen als ze een vraag stellen via voice search. Een voorbeeld: Hoe kan ik mijn recruitment verbeteren? Staat deze vraag met bijbehorend antwoord dan ook letterlijk zo op de pagina? Combineer het optimaliseren voor Voice Search ook met het optimaliseren voor de Featured Snippet.

12. Chatbots in de B2B-industrie

De chat-bot trend houden we al een tijdje in de gaten. BusinessInsider voorspelde zelfs dat aan het eind van 2020 maar liefst 80% van de bedrijven een chatbot in gebruik had. Komend jaar verwachten we echter vooral een sterke groei aan chatbots in de B2B industrie. Een chatbot heeft een aantal duidelijk voordelen: het is 24/7 beschikbaar, geeft direct antwoord op de vraag en vormt letterlijk een kijkje in de informatiebehoefte van jouw bezoekers. Het kan daarom erg waardevol zijn om de bot als toevoeging op jouw website te gebruiken.

Tip: Geen tijd of middelen om een chatbot te laten bouwen? Er zijn inmiddels talloze plugins op de markt die je kunnen helpen bij het zetten van de eerste stappen. Je kunt bijvoorbeeld een chatbot koppelen aan je whatsapp, waardoor potentiële klanten die niet direct willen bellen, toch direct contact kunnen krijgen met de sales- of customer serviceafdeling.

Marketing trends in 2021, 2022 en verder

De online marketing trends in 2021 voor de B2B-industrie vloeien voort uit succesvolle trends van voorgaande jaren. We zien steeds meer marketing trends uit de B2C-industrie opduiken bij B2B-bedrijven. Marketingactiviteiten lopen naadloos in elkaar over, waardoor automatisering en personalisatie prima samengaan. De verwachting is dan ook dat bovenstaande trends alleen maar meer aandacht op gaan eisen.

Heb je naar aanleiding van dit artikel nog vragen? We horen het graag. Laat een reactie achter of stuur ons een bericht via ons contact-formulier.

Met het versturen van dit formulier bevestig ik dat ik akkoord ga met de opslag en verwerking van mijn persoonsgegevens door Cloudselling, zoals uiteengezet in de Privacy- en cookieverklaring.