Is jouw marketingplan voor 2019 al duidelijk? Nee? Hoog tijd om daar nu mee aan de slag te gaan. Een sterk marketingplan geeft inzicht waar het komende jaar in geïnvesteerd gaat worden. Dit kunnen nieuwe programma’s zijn, nieuwe software (bijvoorbeeld Marketing Automation) of een evenement. Maar hoe wordt het marketingplan en het bijbehorende budget precies vastgesteld?

Zorg dat het plan op tijd af is

In een informele peiling van Act-On gaf 63% van de marketeers aan dat ze in september aan hun marketingplannen voor 2019 gaan werken. 25% zei dat ze hun marketingplannen in oktober zouden aanpakken. En de rest zei dat ze het allemaal in november zouden regelen. Als je de leiding heeft over het budget is het van belang om dit kenbaar te maken aan jouw team, zodat zij op de hoogte zijn van de plannen voor 2019. Als je geen leidinggevende functie heeft, is het van belang om de marketingplannen en het -budget na te vragen.

Het marketingplan vaststellen

Begin met het bepalen wat je nodig hebt aan programma’s, infrastructuur, personeel en speciale projecten. Wanneer je jouw uitgaven voor MarTech overweegt, vergeet dan niet om de kosten van tijd mee te nemen om jouw team te leren hoe je de tools effectief kunt gebruiken. Wil je echt 3 maanden of langer uittrekken om de volledige implementatie te regelen voor een platform? Of wil je liever een platform waarbij de implementatie binnen een paar weken plaatsvindt en een onervaren nieuwe medewerker binnen een dag campagnes kan lanceren? Keuzes!

Stappenplan om het marketingplan en -budget vast te stellen

Stap 1: Evalueer de successen en mislukkingen van 2018
  • Had je een plan voor 2018? Heb je je eraan gehouden?
  • Welke marketing kanalen hebben gewerkt? Welke niet?
  • Heb je jouw marketingdoelen bereikt?
  • Heeft jouw verkoopteam zijn verkoopdoelen gehaald?
  • Heeft jouw bedrijf haar omzetdoelen gehaald?
Neem een kopje koffie (of iets sterkers), zoek een rustige plek en beantwoord deze vragen zo goed mogelijk in één keer. Ga dan de volgende dag terug en maak alles wat je niet wist af met hulp van jouw team. Dit zouden de uitgangspunten moeten zijn waarop je jouw inspanningen voor het komende jaar gaat richten. Dit is ook een goed moment om al uw marketingactiviteiten te evalueren en te bepalen of ze hebben bijgedragen aan het behalen van jouw marketingdoelen. Als het antwoord ja is, overweeg dan om hetzelfde budget te behouden of te verhogen.
Stap 2: Definieer uw doelen voor 2019 Zoals Stephen Covey zegt: ‘begin met het einde in gedachten’. Wat zijn precies de doelstellingen van jouw bedrijf voor het komende jaar? Breng jouw marketingdoelen in lijn met de doelen van jouw organisatie. Tip: gebruik dezelfde taal die jouw CEO of CFO gebruikt in hun actieplannen. Beperk jouw marketingdoelen voor 2019 om een aantal redenen. Een: beloof minder en lever meer. Twee: zie de eerste reden. Als je te veel grote doelen hebt, word je uitgedaagd in het stellen van prioriteiten om iets voor elkaar te krijgen. Wij adviseren vijf of minder overkoepelende marketingdoelen. Deze doelen moeten ook worden gemeten.
Stap 3: Bepaal je thema’s voor 2019 Neem een stap terug en kijk naar je 2019-doelen. Bestaat er een overkoepelend thema? Als een aantal van jouw belangrijkste doelen bestaat uit het behouden van klanten dan is jouw 2019-thema wellicht ‘Jaar van onze klant’. Wij hopen natuurlijk dat je creatiever bent dan dat…. Een thema zou kunnen gaan over een onderscheidende factor die je hebt, jouw zakelijke missie of iets zeer ambitieus. Door jouw thema’s helder te identificeren kun je je focussen op wat je in 2019 wilt bereiken.
Stap 4: Begrijp jouw doelgroep Een argument zou kunnen zijn dat dit altijd de eerste stap zou moeten zijn in elke planning. Het is namelijk zo belangrijk! Je moet jouw doelgroep goed kennen. Wat zijn hun pijnpunten? Hoe schieten jouw concurrenten tekort in het bestrijden van die pijnpunten? Hoe kun je dit beter doen?
Stap 5: Documenteer, documenteer en documenteer jouw marketingplan OK, je hebt je budget, je plan, je thema’s en je doelen vastgesteld om het plan te bereiken. Volgende stap is om een gedocumenteerd plan te maken. Als je geen gedocumenteerd plan hebt, is het onwaarschijnlijk dat je succesvol bent. Behalve het documenteren van jouw plan, begin je met het invullen van jouw marketingkalender 2019. Dit kunnen bijvoorbeeld productlanceringen, beurzen of evenementen zijn. Maak vanaf hier een werkplan voor e-mails, persberichten, video’s, podcasts of andere ondersteunende marketing materiaal die je moet gaan maken.
Kortom, in 5 stappen heb je het marketingplan en -budget 2019 vastgesteld. Dus je kan gelijk beginnen. Heb je hier nog vragen over? Neem dan contact met Cloudselling op!