Laan van Waalhaven 470, 2497 GR Den Haag, Nederland
+31 (0)70 7440836

Van bezoekers naar leads met behulp van je website

In deze serie van blogposts hebben we aan de hand van het eBook van Act-On “Turn your website into a lead generation machine” belangrijke aspecten behandeld voor een leadgenererende website. In de blogpost van deze week laten we zien hoe al deze aspecten met elkaar samenhangen.

The focus of your website as a lead generation machine is more on understanding and targeting your prospects. It’s quality, not quantity.
Act-On

Zorg voor verkeer

Met content marketing en SEO

Zodra je website is geoptimaliseerd, door onder andere content marketing en SEO in te zetten, zal je meer bezoekers trekken naar je website. De eerste stap in het meten van het resultaat van een leadgenererende website is de groei in websitebezoekers. Maak gebruik van inbound en outbound marketingactiviteiten om verkeer te genereren naar je website. In deze startfase is het ontwikkelen van buyer persona’s en een buyer journey geen overbodige luxe. Maak een planning – doorgaans werken organisaties met jaar-, kwartaal- of maandplanning – voor de boodschap die je wilt communiceren. Communiceer via e-mail, door content te plaatsen op websites van derden (naast jouw eigen website natuurlijk) en je sociale kanalen. Zet verschillende communicatiekanalen in om verkeer te genereren naar je website. Analyseer het bezoek en de relevantie van je content met behulp van tools als Google Analytics. Dit geeft inzicht in de prestatie van je website en in hoe de prospects interacteren met je content. Dit helpt bij het adequaat inzetten van je marketingbudget.

Behoud de relevante bezoeker door identificatie

Met behulp van call to actions, formulieren en landingspagina’s

Als je website eenmaal gevonden is door de prospect, is de volgende stap om de relevante prospect te identificeren. Daarin spelen call to actions, formulieren en conversiegerichte landingspagina’s belangrijke rollen. Bied de bezoekers van je website een manier aan om zich te identificeren en de mate van interesse in kaart te brengen. Houd hierbij rekening met de buyer journey en de fase waarin deze persoon zich bevindt. Zoals eerder besproken in een reeds gepubliceerde blogpost in deze reeks, zijn er drie fasen te onderkennen voor het type content waar men naar zoekt: top of the funnel (TOFU), middle of the funnel (MOFU) en bottom of the funnel (BOFU). Zorg dat jouw website voorziet in alle soorten content zodat de prospect zich kan identificeren met de content die het beste past bij zijn/haar interesses en via een formulier zijn/haar gegevens achterlaat. Als iemand interesse heeft in een onderwerp, zal hij/zij zich identificeren en dit vergroot de kans dat hij/zij uiteindelijk gaat converteren naar een verkoopkans. Zo doorloopt een prospect de route van bezoeker naar marketing qualified lead (MQL) en naar sales qualified lead (SQL).

Nurture de MQLs tot SQLs

Met website visitor tracking en marketing automation

Als de prospect eenmaal is omgezet naar een MQL, is het van belang om het contact te onderhouden. Maak leadnurturing campagnes waarbij relevante content wordt verstuurd naar prospects op basis van de mate van interesse. Houd leadscores bij en stem af met de verkoopafdeling vanaf welke leadscore een MQL overgedragen moet worden. Om je website in deze fase succesvoller in te zetten, is een marketing automation oplossing zinvol. Daarnaast is een tool voor het vastleggen van de activiteiten van individuele websitebezoekers een aanrader. Hiermee verzamel je niet alleen de algemene data over het bezoek aan je website, maar ook de gerichte data over je bezoekers. Dit geeft weer handvatten voor het optimaliseren van je communicatie op basis van segmenten en mate van interesse. Maak elk contactmoment waardevol, waarbij de kracht van de juiste inzet van telemarketing niet moet worden onderschat. Mensen doen zaken met mensen en op een gegeven moment, in het proces van MQL naar SQL, willen prospects in gesprek met de organisatie achter de website.

Onderstaande afbeelding geeft aan hoe de verschillende aspecten in deze blogreeks bijdragen om je website in te zetten als een leadgeneratie-instrument. Je website is een krachtig instrument voor het generen van nieuwe leads.

Je website inzetten om nieuwe leads te genereren

 

Meer weten over deze onderwerpen? Lees de eerder verschenen blogposts of beter nog, download jouw eigen exemplaar van het eBook en verander jouw website in een leadgeneratie-machine.

 

Ebook van Act-On over het inzetten van de website als leadgenerator

Related Posts