Maak jij gebruik van e-mailmarketing, maar voldoet deze manier van e-mails versturen niet meer aan de behoefte? Of loop je in de huidige situatie tegen beperkingen aan? Dan ben je misschien wel toe aan een volgende stap: marketing automation. Voordat je sprong waagt, is het wel belangrijk om er zeker van te zijn dat jouw organisatie er echt klaar voor is. Maar, hoe weet je dat?

Wat is het verschil tussen e-mailmarketing en marketing automation?

Bij zowel e-mailmarketing als marketing automation is de hoofdrol weggelegd voor e-mails en het versturen daarvan. Vaak gebruikt om jouw boodschap, product of bedrijf onder de aandacht te brengen. Maar er zijn verschillen. We lichten graag de grootste uit: de relevantiewaarde. Bij e-mailmarketing verstuur je vaak eenmalig een (soms gepersonaliseerde) nieuwsbrief met daarin een actie, promotie of advertentie. In de hoop dat de ontvanger hier net op zit te wachten. Nu denk je vast, maar met marketing automation verzend je toch ook acties, promoties en advertenties richting de ontvanger? Dat klopt! Maar met de inzet van marketing automation weet je zeker dat de boodschap juist getimed is. Het gedrag en de ondernomen activiteiten van de klant zijn dan namelijk leidend voor de e-mails die hij ontvangt.

Waarom marketing automation inzetten?

Om deze vraag te kunnen beantwoorden, vragen we je eerst om je eigen inbox eens te bekijken. Die is vol, nietwaar? Te vol. Dagelijks krijgen we zoveel mails binnen, dat we ze nauwelijks allemaal meer openen. Zonde, want jij als afzender hebt veel tijd en energie in die ene e-mail gestopt. Kortom: we bereiken onze doelgroep dus wel, maar ze écht bereiken doen we niet. En daar ligt de kracht van marketing automation. Je schiet nooit meer met hagel, wat de klantrelatie zal versterken.

De kracht van marketing automation

Marketing automation heeft veel voordelen ten opzichte van e-mailmarketing. Niet alleen voor de klant, maar ook achter de schermen binnen jouw bedrijf.

1. Timing en relevantie

Door de juiste timing verhoogt direct de relevantiewaarde. En met relevantie verbeter je de klantrelatie, waardoor uiteindelijk ook de conversie een boost kan krijgen.

2. Tijdbesparing en efficiency

De e-mailflows richt je één keer in. Het enige dat je hoeft te doen, is activeren en je hebt er geen omkijken meer naar. Dat brengt tijdwinst met zich mee. Ook is er door de automatische flows (vrijwel) geen ruimte voor menselijke fouten. Over efficiency gesproken.

3. Inzichtelijke data en targeted marketing

Met alle gegevens op één plek, wordt analyseren gemakkelijker. Door de profielgegevens van leads inzichtelijk te maken, ontstaan meer kwalitatieve leads. Het liefst maak je van marketing qualified leads waardevolle sales qualified leads. Door beter inzicht in de interactie met een lead en alle data kan er een salespersoon toegewezen worden om adviserend verkopen mogelijk te maken.

Wat komt er kijken bij marketing automation?

We begrijpen dat het inzetten van marketing automation een grote stap is. Maar, we garanderen je dat het de investering waard is. Wees je er wel van bewust dat het geen kwestie is van alleen de juiste tool kiezen. Er komt meer bij kijken. 

Denk procesgericht na

Bij de inzet van marketing automation is het belangrijk om procesgericht na te kunnen denken over de taken die komen kijken bij het uitvoeren van een marketingactiviteit. Je wilt bijvoorbeeld meer leads genereren door een e-paper aan te bieden. Maar hoe komt die e-paper uiteindelijk bij de klant terecht? Daarvoor is een workflow nodig die het daadwerkelijk downloaden en ontvangen van de content mogelijk maakt. Precies dit proces kan bij uitstek goed ingericht worden binnen een marketing automation tool. Mits er goed (procesmatig) over nagedacht is.

Optimaliseer je database

Beschik je over een zorgvuldig opgebouwde database met waardevolle e-mailadressen? Fijn, die heb je nodig om marketing automation effectief in te kunnen zetten. Maar hoe actief is deze database? Loop jouw lijst na en schoon op waar nodig. Alleen dan bereik je de juiste klanten.

Verlies nooit je lead uit het oog

Marketing automation is bij uitstek geschikt om kwalitatieve leads te genereren. Stel daarom alle flows in op de klant en niet per se op datgene wat jij als organisatie wilt. Daarbij zijn vragen als: ‘Wat is doel van de klant?’ en ‘Bied ik hem op het juiste moment meerwaarde met mijn content?’ belangrijk om in het achterhoofd te houden.  

Zorg voor een goede verbinding tussen het marketing- en sales team

Om van marketing qualified leads waardevolle sales qualified leads te maken is het belangrijk dat marketing en sales goed samenwerken. Zijn deze afdelingen binnen jouw organisatie al aan elkaar gekoppeld? Alleen door op elkaar ingespeeld te zijn, komt de juiste opvolging tot stand.

Kies de juiste tool

In tegenstelling tot wat we net benoemden, is het bij het kiezen van de juiste tool, belangrijk om jouw eigen doelstellingen voor ogen te houden. Daarna is het belangrijk om de doelgroep goed in kaart te brengen. Past de tool bij jouw organisatie en de doelgroep die je aan wilt spreken? Staat de basis? Dan is er meer dan genoeg ruimte om stap voor stap uit te bouwen. Denk hierbij aan het creëren van meer contactmomenten, extra flows op basis van gesignaleerde inzichten etc.

Aan de slag met marketing automation

Ben je overtuigd van de meerwaarde van marketing automation? En wil je direct actie ondernemen? Bij Cloudselling werken we met Act-On en ActiveCampaign. We kunnen je daar dan ook alles over vertellen. Neem contact met ons op en we helpen je graag op weg in de wereld van marketing automation.