Kom maar op met die mooie zomer! Ook al is het dit jaar anders dan anders, de terrassen gaan weer voorzichtig open en veel Nederlanders kiezen voor een vakantie in eigen land. Juist in deze periode is het een ideaal moment voor extra marketing. Waarom? Omdat je klant veel loyaler wordt als je het hele jaar door contact blijft houden. En het mooie weer zorgt voor een positieve stemming, waardoor aankopen vaak net wat makkelijker gaan dan normaal! Lees in dit artikel onze tips voor een effectieve zomer marketing strategie.  

Checklist voor de zomervakantie 

Eerst even een algemene checklist. Want of je nu wel of geen extra aandacht besteedt aan je zomer marketing, er zijn altijd een aantal must-do’s die je geregeld moet hebben voordat je op vakantie gaat.  

  • Zorg dat je mobiele snelheid van je website op orde is. In de zomervakantie neemt het aantal bezoekers via de mobiel toe. Het is daarom ontzettend belangrijk dat de website snel genoeg is. Laad de website niet binnen 3 seconden? Dan zijn die potentiële klanten zo weer weg.  
  • Check voordat je op vakantie gaat nog even of je website up-to-date is. Zijn alle oude acties offline? Heb je die zomeractie wel echt live gezet? Zonde als je klanten oude acties zien waar zij niet van profiteren.  
  • Zorg voor voldoende contactmogelijkheden. Geef klanten verschillende opties om contact op te nemen: per mail, per telefoon of misschien zelfs Whatsapp. Geef daarbij heel duidelijk aan wanneer ze antwoord kunnen verwachten. Een chatbot kan een mooie tussenoplossing zijn als er weinig medewerkers aan het werk zijn in de vakantieperiode.  
  • Zorg voor een zomerplan. Maak een overzicht van marketingactiviteiten die je in de zomer door gaat voeren zodat iedereen op de hoogte is. Zo kunnen gedurende de zomer verschillende medewerkers de taken van elkaar overnemen zonder dat er een gat valt of zaken vergeten worden.   

Wil je graag je zomer marketing uitbesteden? Neem dan contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken. 

Zomer marketing tips: zet die extra stap

In de zomer liggen voldoende kansen om extra klanten en omzet binnen te halen. Je kunt met de juiste marketingactiviteiten ervoor zorgen dat je klanten het hele jaar door passende boodschappen van jou ontvangen, waardoor je top of mind blijft. Van content tot SEO: met deze tips blijf je ook in de zomer scherp.

1. Geef content een zomerse twist

In de zomer heeft het mooie weer en het vooruitzicht op vrije dagen invloed op de content die mensen graag willen zien en lezen. Vrolijke nieuwsitems, trends en grappige quotes doen het dan vaak extra goed. Maak daar gebruik van! Denk eens out-of-the-box voor je zomer marketing campagne en experimenteer met een video of actie. Speel in op het gevoel van vakantie en lever daar een positieve bijdrage aan. Houd voor dit jaar natuurlijk wel de coronacrisis in het vizier: vakantie vieren kan, maar gaat wel anders dan anders.

2. Verstuur een vakantienieuwsbrief 

In de zomer kijken mensen niet alleen meer naar social media, ze lezen en surfen over het algemeen ook veel meer. Een nieuwsbrief versturen is dan zeker geen gek idee. Helemaal als je die nieuwsbrief een zomers tintje geeft. Heb je een plantenbedrijf of bloemenwinkel? Dan worden tips om de bloemen en planten mooi te houden in warme temperaturen zeer gewaardeerd. Bied je meubilair aan? Naast de nieuwste collectie kun je ook tips geven voor een grote zomerschoonmaak, waarbij mooie opbergruimte natuurlijk heel goed past. Ben jij specialist in software? Met het nieuwe werken en werken vanaf je vakantieadres kun je genoeg leuke inhakers bedenken.  

Blijf altijd in je achterhoofd houden: waar hebben mijn klanten op dit moment behoefte aan? Waar heb ik zelf behoefte aan in de zomerperiode?

3. Zet juist nu advertenties in

Loopt bij jouw organisatie normaal gesproken het aantal bezoekers terug in de zomer? Dan kan het inzetten van advertenties de oplossing zijn. Door nu juist te adverteren met een speciale zomeraanbieding kun je die terugval in bezoekers opvangen. Adverteren kun je doen op zoekmachines als Google, maar ook op social media kanalen als LinkedIn, Facebook, Instagram en meer. Bedenk van tevoren goed hoeveel budget je wilt besteden en op welke social media kanalen je doelgroep zit. Adverteren op LinkedIn is gemiddeld bijvoorbeeld duurder dan op Google, maar als je doelgroep op LinkedIn zit (ook in de zomer lezen mensen hier inspirerende artikelen) dan is LinkedIn toch een betere keuze.

Weet je niet zeker welk social media kanaal je moet gebruiken om te adverteren of zoek je advies met betrekking tot budgetten? We adviseren je graag.

4. Social media in de zomervakantie

In de vakantie neemt het gebruik van social media sterk toe. Iedereen wil maar wat graag vakantiefoto’s delen. Ontmoet je klanten op de social media netwerken en zorg dat je een constante stroom aan content blijft posten. Leuk voor de afwisseling: een winactie. Kunnen je klanten jouw producten buiten de deur gebruiken? Motiveer ze dan om originele foto’s met de producten te maken: de beste foto wint!

Heb je geen producten maar lever je bijvoorbeeld diensten of software? Die een zomers tintje geven is zeker mogelijk. Maak er bijvoorbeeld een vakantiepakket van, waarbij je de dienst insteekt op de zomerperiode en hoe jij klanten juist dan kunt helpen. 

5. Lokale SEO versterken

In de zomerperiode gaan mensen graag de deur uit. Doordat het aantal vluchten en buitenlandreizen nog beperkt is, neemt het aantal vakanties en dagtrips in eigen land sterk toe. Als mensen dan op internet gaan zoeken, wil je natuurlijk dat jouw bedrijf gevonden wordt. Een aantal praktische tips om de eerste stappen te zetten richting goede lokale online vindbaarheid:

  • Meld je als bedrijf aan bij Google My Business. Ook als je geen winkel hebt, is een Google My Business pagina belangrijk. Mensen krijgen jouw bedrijf sneller te zien als ze in de buurt zijn en het is een goede plek om online reviews te verzamelen.
  • Voeg de naam van de stad of dorp toe aan de informatie op je website. Verkoop je fietsen in Den Bosch, voeg dan ‘Gazelle fiets Den Bosch’ toe aan je pagina over Gazelle fietsen.
  • Als het relevant is dat bezoekers ook direct naar jouw organisatie kunnen navigeren, kan een weergave van Google Maps van toegevoegde waarde zijn.
  • Benader eens een andere lokale ondernemer voor een samenwerking. Schrijf een gastblog of zet een ondernemer in het zonnetje op je social media kanaal. Een mooie gelegenheid om te zien hoe jullie elkaar op zakelijk vlak kunnen versterken.

Wil je aan de slag met SEO? Vraag dan onze SEO scan aan. Je krijgt advies van een SEO specialist met praktische tips voor verbetering op korte en langere termijn die je zelf toe kunt passen.

6. Ga naar de klant toe

‘Ja, maar mijn klanten kunnen eindelijk weer naar buiten, die gaan op het strand liggen.’ Dus? Waarom zou je ze daar dan niet ontmoeten? Zet bijvoorbeeld een pop-up store op het strand. Wedden dat alle strandgasten willen shoppen?

Zelfs als je diensten levert, kun je gebruikmaken van deze locatie. Wat dacht je van een event waarbij je een belangrijke influencer uit de branche uitnodigt als spreker? De relaxte sfeer van een strandtent creëert een laagdrempelige sfeer waarin je perfect zaken kunt doen. Maar ook een restaurant met een groot buitenterras in het bos geeft een positieve vibe.

Met zomer marketing bereid je je voor op het najaar

In de zomerperiode zijn voor veel bedrijven de normale werkzaamheden vaak wat minder druk. Dit is dan het moment om te investeren in een zomer marketing plan op basis van analyses van je huidige resultaten. Als je je al tijden afvraagt waarom een bepaalde pagina geen bezoekers trekt, of dat specifieke product maar niet gekocht wordt, kun je een doelgroepenonderzoek of een marktanalyse laten uitvoeren. Zo ben jij na de zomer helemaal up-to-date over je klanten en kun je de aanpassingen doen die nodig zijn om die extra aankopen te genereren.

Benieuwd hoe wij jou kunnen helpen bij het vergroten van je omzet? Neem dan contact met ons op voor meer informatie.

Met het versturen van dit formulier bevestig ik dat ik akkoord ga met de opslag en verwerking van mijn persoonsgegevens door Cloudselling, zoals uiteengezet in de Privacy- en cookieverklaring.