Onboarding

Je hebt maar één keer kans om een goede eerste indruk te maken. Zorg dat die indruk onuitwisbaar is en help nieuwe klanten succesvol op weg.

SEO

 Van aanschaf naar enthousiaste klant

Er is veel aandacht voor het binnenhalen van klanten, maar wat als ze besluiten een aankoop te doen? De onboarding van nieuwe klanten kan jouw bedrijf maken of breken. Klanten kunnen tenslotte na een aankoop nog steeds stoppen. Velen doen dat ook als hun ervaring niet aan de verwachting voldoet. Leg een stevige basis voor klanttevredenheid en klantloyaliteit door een uitstekend onboardingsproces. 

Wat is onboarding?

Onboarding is het proces van het begeleiden van nieuwe klanten bij het gebruiken van jouw producten of diensten. Je heet ze welkom en geeft ze alle handvatten die nodig zijn om succesvol te starten. Dit proces begint op het moment dat een lead besluit een aankoop te doen en zo een eerste indruk van jouw bedrijf krijgt. Onboarding bepaalt dan ook grotendeels of een klant eenmalig zakendoet, of voor langere termijn blijft. 

Doel

 In 4 stappen naar succesvolle klantonboarding 

Onboarding van klanten hoort bij iedere marketing- en salesstrategie, maar hoe zorg je dat een klant zich echt welkom voelt? Dit is onze aanpak.

Analytics

1. Inventarisatie van content en contact

We inventariseren eerst hoe het huidige proces eruit ziet en welke stappen een klant doorloopt vanaf het moment van aanschaf. We kijken naar alle contactmomenten die jouw bedrijf heeft met de nieuwe klant.

Analytics

2. Onboardingstrategie en contentflow

In de onboardingstrategie zetten we uit welke content nog mist en hoe we het meest succesvol zijn met herhaalaankopen, cross-selling en referenties. De flows die hieruit voortkomen, vormen onze leidraad voor groei.

KPI

3. Data analyses voor KPI's

Data is de sleutel tot jouw succes. We verzamelen kwantitatieve én kwalitatieve feedback en kunnen zo scherp in de gaten houden of we de vastgestelde Key Performance Indicators behalen.

KPI

4. Automatiseren en optimaliseren

Vanuit de data die we verkrijgen, kunnen we de processen verder optimaliseren. Waar mogelijk automatiseren we onderdelen zodat jij tijd blijft houden om te ondernemen. 

“Customer succes is simply ensuring that your customers achieve their desired outcome through their interactions with your company. That’s it.” – Lincoln Murphy  

Onboarding uitbesteden aan een specialist

De onboarding van klanten is een belangrijk onderdeel van de klantervaring. Net als bij andere delen van de klantreis, moet deze in kaart worden gebracht en geoptimaliseerd. Wij helpen je graag bij het inventariseren van je beschikbare content, het aanvullen daarvan indien nodig en het opzetten van automatiseringsprocessen. Benieuwd wat wij precies voor jouw bedrijf kunnen betekenen? Contacteer ons voor een eerste advies over het verbeteren van jouw onboardingsproces.

Team

Waarom is onboarding belangrijk?

Als een nieuwe klant jouw producten of diensten aanschaft, is dat hét moment om indruk te maken. Door extra aandacht en persoonlijke begeleiding te geven, kun je veel beter zien wat zij nodig hebben en zo de best passende services aanbieden. Een goede klantonboarding zorgt voor: 

  • Vermindering van klantverloop 
  • Verbeterde klantenbinding, klantloyaliteit en klanttevredenheid 
  • Grotere omzet door herhaalaankopen 
  • Minder ad-hoc problemen oplossen 
  • Verminderde werkdruk bij support en klantenservice 

 Meer over onboarding?

Aan de slag met klant onboarding

Wil jij aan de slag met het onboardingsproces voor je klanten? Of even sparren over de mogelijkheden? Vul dan onderstaand formulier in en we nemen zo snel mogelijk contact op.